TIL NORGE: Richard Hammond, James May og Jeremy Clarkson er i Oslo med sitt Top Gear Live-show i helga. Foto: Stella pictures
TIL NORGE: Richard Hammond, James May og Jeremy Clarkson er i Oslo med sitt Top Gear Live-show i helga. Foto: Stella picturesVis mer

- Vi skapte ingen diplomatisk krise. Det var det lokalbefolkningen som gjorde

Norgesaktuelle James May om «Top Gear»-episoden som fikk dem kjeppjaget ut av Argentina.

(Dagbladet): I helga står girspaken i øverste posisjon. Hvertfall i Telenor Arena, der gjengen bak BBCs umåtelig populære bilprogram «Top Gear» kommer for å avvikle tre liveshow med kappkjøring, mer eller mindre vågale stunt, superbiler, sportsbiler, trehjulinger og til og med en sykkel.

Samt, selvføgelig: Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May i fri utfoldelse.

De tre programlederne har holdt det gående siden 2002 og 2003 og nådd eventyrlige seertall. Konseptet er forlengst utvidet til også å omfatte et eget bilblad og disse turnerende liveshowene; det er bare tre år siden de var i Norge sist.

- Men nå er det et helt nytt show og en større produksjon, forsikrer May overfor Dagbladet.

Krise Det har blåst friskt rundt ørene deres i det siste. Ikke bare på grunn av Clarksons evne til stadig å hisse på seg folk som er opptatt av trafikksikkerhet, handikappede, bruken av rasistisk ladede ord og uttrykk og generell folkeskikk.

Da «Top Gear» filmet årets julespesial i Patagonia i Argentina, var det med en Porsche påmontert registreringsskiltet «H982 FKL» - noe lokalbefolkningen oppfattet som et forsøk på å fleipe med Falklandskrigen, som ble utkjempet mellom Argentina og Storbritannia i 1982.

Det endte med at filmteamet ble kastet steiner på og jaget ut av landet. I etterkant har det latinamerikanske landets ambassadør sendt flere klagebrev til BBC og truet med at landet ikke vil samarbeide med den britiske almenkringkasteren i framtida.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- En skulle tro det gikk an å lage et tv-program om biler uten å skape diplomatisk krise?

- Jeg vil hevde at det ikke er vi som lagde den krisa, men lokalbefolkningen i Patagonia. Alt vi ville, var å filme en bilfotballkamp, sier James May.

Tilfeldighet Han gjentar budskapet programmets produsent gjentatte ganger har forsøkt å fremme: Det ulykksalige bilnummeret var en tilfeldighet, ikke et forsøk på å være morsom på bekostning av krig og døde soldater.

- Selvfølgelig var det ingen mening bak bilskiltet. Du kan ikke selv bestemme hva som skal stå på skiltet i Storbritannia. Vi trengte tre helt spesifikke biler til programmet; to av dem var Porsche, den siste en Mustang. En av dem vi fikk kjøpt, hadde dessverre dette nummeret, sier han.

Kastet stein Først etter tre dagers filming ble produksjonen oppmerksomme på at de hadde et bilskilt som kunne tolkes feil. Det skjedde etter at bilder fra opptakene var lagt ut på nett og Clarkson så kommentarer om det på Twitter.

Da ble skiltet byttet ut, og arbeidet med episoden fortsatte uhindret helt til en gruppe krigsveteraner dukket opp.
 
- De kastet ikke steiner på oss, men på crewet idet de var på vei ut av byen med alt utstyret. Du får se deler av dette i programmet, sier May.

- Clarkson hevder han har fått beskjed om at han får sparken dersom han går over streken en gang til. Lever du i konstant frykt for at han skal koste deg jobben?

- Om Jeremy får sparken betyr det forhåpentlig ikke at også jeg blir umulig å ha som ansatt. Men det vil være vanskelig å lage «Top Gear» uten oss alle tre. Det ville blitt en helt annen greie. Ikke minst fordi vi er tre programledere som hater hverandre og derfor har en helt spesiell dynamikk, sier May.

Elektrisk Sant nok: 51-åringen har flere bein å stå på, og har laget tv om alt fra vin til vitenskap og gamle leketøy.

- Hva er morsomst av å kjøre en Bugatti Veyron i over 400 kilometer i timen og reise til kanten av verdensrommet med et U2-fly?

- Helt ærlig: Den U2-greia er det kuleste jeg noensinne kommer til å få gjort. Men å ha klampen i bånn på en Veyron er også ganske artig. Det er ganske få personer som har gjort det, og du får navnet ditt i en bok. Det er som å være medlem av en meget eksklusiv klubb.

- Hvilken bil kjører du til daglig?

- En BMW i3, men jeg har også en Ferrari stående i garasjen. Jeg snakker vanligvis ikke høyt om den, fordi den er gul og veldig pinlig. Jeg elsker den, såklart.

- Men elbil til hverdags, altså?

- Ja, selv om jeg på lang sikt har mer tro på hydrogenbiler enn oppladbare batterier synes jeg det er et interessant eksperiment og verdt å prøve ut. Her ligger Norge foran oss, såklart - foran de fleste, faktisk, med flere ladepunkter og andre fordeler. Men jeg liker bilen, stillheten i den og følelsen av at det er riktig. Før var det å kjøre en elbil en kuriøs opplevelse. Nå er de designet som elbiler fra bunnen av, istedet for å være konverterte bensinbiler. Derfor føles de helt annerledes å kjøre.

Skrøpelig May er kjent for sin kjærlighet for klassiske kjøretøy av eldre årgang og har eid veteran-Bentleyer og Rolls Roycer.

Det betyr ikke at han har noe i mot bilindustriens moderne produkter, fullstappet med datateknologi, ryggekameraer, parkeringshjelp og what not.

- Som en som ofte sitter bak rattet på veteraner kan jeg forsikre deg om at nye biler stadig blir bedre. Noen sier all teknologien underminerer selve kjøreopplevelsen, men det å kjøre en bil er i essens akkurat det samme som det alltid har vært: Styre til høyre og venstre, gi gass og bremse. De nye oppfinnelsene gjør det hele bare sikrere og enklere.

- Hvor lenge kommer «Top Gear» til å holde det gående?

- Helt til en av oss dør. Merk deg; det kan skje når som helst. Ikke minst er Jeremy blitt skrøpelig. Og veldig, veldig gammel, sier James May.