DEBATT

Debatt: Ernæring

Vi spiser for lite sjømat til å ta vare på helsa til barna våre

Forskning viser at risikoen for et dårligere liv øker dramatisk dersom sjømat utelates fra menyen. 

BARN LIKER FISK: Unge under 34 år spiser rundt halvparten så mye sjømat som de gjorde i 2012. Forskningen viser at risikoen for et dårligere liv øker dramatisk dersom sjømat utelates fra menyen, skriver artikkelforfatteren. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
BARN LIKER FISK: Unge under 34 år spiser rundt halvparten så mye sjømat som de gjorde i 2012. Forskningen viser at risikoen for et dårligere liv øker dramatisk dersom sjømat utelates fra menyen, skriver artikkelforfatteren. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Det er alvor nå. Unge under 34 år spiser rundt halvparten så mye sjømat som de gjorde i 2012. Reduksjonen er på 46 prosent. Resultatet er at vi spiser for lite sjømat til å ta vare på helsen til barna våre.

Ungkost, en landsomfattende undersøkelse på norske barns kosthold, forteller oss klart og tydelig hva barn og unge i Norge spiser. Undersøkelsen viser at norske barn spiser bare halvparten av det anbefalte inntaket av fisk per uke. Vi voksne gir dem derimot 50 prosent mer rødt kjøtt enn anbefalt fra helsemyndighetene, og 20 prosent mer godteri enn fisk. Bare godteriet tilsvarer den største sjokoladen i butikken. Hver uke!

Vi som er voksne vet godt hva som er sunt for barna og for oss selv. Det ukentlige behovet for sjømat tilsvarer to-tre fiskemåltider i uka, men de unge spiser langt mindre.

Forskning viser at risikoen for et dårligere liv øker dramatisk dersom sjømat utelates fra menyen. Hjerteinfarkt eller åreforkalkninger er genetisk betinget, men også i stor grad påvirket av kostholdet. Spiser du fisk får du i deg fettsyrer som bidrar til at du reduserer denne risikoen. Fet fisk er den beste og så å si eneste naturlige kilden til vitamin D i kostholdet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer