GRUNNLAG: Artikkelforfatterne har verken sett fakkeltog mot lærernes ferier eller faglig ekspertise som støtter KS. Bjørn Sigurdsøn / Scanpix
GRUNNLAG: Artikkelforfatterne har verken sett fakkeltog mot lærernes ferier eller faglig ekspertise som støtter KS. Bjørn Sigurdsøn / ScanpixVis mer

Vi støtter lærerne

Ingen yrkersgrupper styrkes ved at andre svekkes.

Debattinnlegg

Kommunenes Sentralforbunds utspill om lærernes arbeidstid gir grunn til refleksjon. Ikke minst når vi ser arbeidsgiversiden legger opp til en retorikk som er egnet for å stemple lærerne og deres arbeidstidsordning. Denne gang er det lærerne. Hvilken yrkesgruppe blir den neste?

Hva er det som gjør at en arbeidsgiverorganisasjon - som forhandler på vegne av 430 kommuner - går så hardt ut mot arbeidsvilkårene for en av de største yrkesgruppene i kommunene? Vi kan ikke huske å ha sett verken foreldre eller kommunepolitikere i fakkeltog mot lærernes arbeidstidsordninger. Vi har heller ikke observert noen form for aksjoner eller store mengder leserbrev fra engasjerte innbyggere som tar til orde for konfrontasjon med lærerne angående arbeidstid. Ikke har vi sett noen objektiv fagekspertise som har rådet KS til å gå løs på en godt innarbeidet og velfungerende arbeidstidsordning.

FØLG DAGBLADET MENINGER PÅ TWITTER OG FACEBOOK

Det vi derimot har observert, er en statsminister som sier hun vil satse på læreren. Vi har lagt bak oss en valgkamp hvor alle de politiske partiene snakket varmt om skolen som satsingsfelt. Det er en forventning om at skolene skal utvikle elever med bedre resultater på internasjonale målinger som PISA.

Er det en ting vi har lært oss i dette landet, er det at de beste resultatene oppnås gjennom samarbeid. Den norske modellen er en samarbeidsmodell. Det er vanskelig å forestille seg gode skoleresultater uten et godt samarbeid mellom arbeidsgiver, arbeidstaker og foreldre - og hvor politikerne på alle nivå bidrar ved å legge rammevilkårene til rette. KS burde derfor invitere til samarbeid i stedet for å provosere den viktigste ressursen i skolen - læreren!

LO kommer aldri til stilltiende å akseptere at arbeidsgiversiden forsøker å stigmatisere enkeltyrkesgrupper for å svekke opparbeidede rettigheter og arbeidsvilkår. Det gjelder verken når lavlønte renholdere trues med konkurranseutsetting i kommune etter kommune, når de ansatte i Nordsjøen kalles overbetalte, eller når det framstilles som at lærerne har altfor mye ferie og fri.

Fakta er at de kommunale renholderne er effektive. De ansatte i Nordsjøen har normale industriarbeiderlønninger, men betalt risiko og kompensasjon for å jobbe døgnet rundt i havet.

Fakta når det gjelder lærene er at de selv disponerer bare 23 prosent av arbeidstida til forberedelser, retting av prøver, tilrettelegging og aktiviteter som utelukkende kommer elevene i norske skoler til gode. De resterende 77 prosent av tiden er det arbeidsgiver som disponerer. At lærerne jobber mye mens elevene er til stede og har ferie mens elevene har ferie, er en bra ordning, særlig for elevene.

En samlet fagbevegelse stiller seg nå bak lærerne sin kamp for opparbeidede rettigheter. Vi vet nemlig at ingen yrkesgrupper styrkes ved at andre svekkes. Samhold er vår styrke!

Lik Dagbladet Meninger på Facebook