FRAMTIDA: En NHO-rapport trekker fram at det vil bli stor etterspørsel etter digitale yrker som programvareutviklere og dataanalytikere, skriver innsenderne og mener skolen må legge mer til rette for digital kompetanse. Foto: Shutterstock
FRAMTIDA: En NHO-rapport trekker fram at det vil bli stor etterspørsel etter digitale yrker som programvareutviklere og dataanalytikere, skriver innsenderne og mener skolen må legge mer til rette for digital kompetanse. Foto: ShutterstockVis mer

Debatt: Skole

Vi trenger en framtidsrettet ungdomsskole!

Vi må prioritere mer spesialisering og teknologi i grunnskolen.

Meninger

Verden er i konstant endring. Framover blir det større konkurranse fra utenlandsk og digital arbeidskraft. Digitale yrker kommer til å dominere jobbmarkedet, og samfunnet vil kreve at innbyggerne har en grunnleggende digital kompetanse.

Denne utviklingen er den norske skolen nødt til å ta innover seg ved å sikre at vi elever oppnår relevant kompetanse.

De neste 20 årene kan 900.000 jobber i Norge erstattes av roboter. I tillegg vil det, i et mer globalisert verdenssamfunn, bli enklere for utenlandsk kompetanse å utkonkurrere nordmenn i kampen om arbeidsplasser. Spesialisering på et tidligere nivå og større valgfrihet kan åpne for at norske elever får muligheten til å bli bedre i det vi selv er interessert i.

Framtidas jobber vil finnes innenfor datateknologi. En rapport publisert av NHO trekker fram at det vil bli stor etterspørsel etter digitale yrker som programvareutviklere og dataanalytikere. Vi vet også at teknologi spiller en stor rolle i folks hverdag, en utvikling det ikke er grunn til å tro at vil stoppe.

I dagens skole, spesielt på ungdomsskolen, er det altfor lite tilrettelegging for slike yrker og for lite fokus på datateknologi generelt.

Ungdomsskolen bør derfor omstilles. Vi ønsker å prioritere et 2. valgfag og et obligatorisk datafag fremfor obligatorisk undervisning i musikk og kunst og håndverk. Det er viktig at dette skjer på ungdomsskolen - den siste delen av den obligatoriske skolegangen i Norge. Da vil vi som elever få mulighet til å skaffe oss nødvendig digital kompetanse, og til å kunne fokusere på noe vi selv ser verdien av.

Denne utviklingen stopper ikke opp. Morgendagens utfordringer løses ikke med gårsdagens løsninger.