SOSIALT TILTAK: Å gi barna våre forutsetninger til å håndtere penger på en god måte er også et viktig sosialt tiltak, skriver konserndirektør i DNB.   Foto: NTB Scanpix
SOSIALT TILTAK: Å gi barna våre forutsetninger til å håndtere penger på en god måte er også et viktig sosialt tiltak, skriver konserndirektør i DNB. Foto: NTB ScanpixVis mer

Vi trenger en skikkelig lærepenge

Norsk ungdom går rett i luksusfellen.

Meninger

Det er noe riv, ruskende galt når skolesekken til 12-åringer byttes ut med designervesker til mange tusen kroner og når inkassolistene fylles opp av russ. Hva skal til for å lære en bortskjemt generasjon verdien av penger?

Det går bra økonomisk i Norge. Etter flere tiår med opptur er det en hel generasjon som aldri har opplevd å ha dårlig råd. Da jeg vokste opp, snakket vi om å sette tæring etter næring. Om å ta vare på ting man eier så de varer lenger. Nå drar i stedet mange av oss kredittkortet når kontoen er tom.

La det være sagt - mange av dagens unge er flinke til å styre egen økonomi. Dessverre er det likevel mange unge som likevel vokser opp med en forestilling om at man kan kjøpe alt man har lyst på. Og som er overraskende gamle før de forstår at penger ikke er en utømmelig ressurs.

Tall fra Intrum Justitia viser at ungdom i alderen 18- 26 år har en forfalt inkassogjeld på over 1 milliard kroner. Nesten 30.000 unge nordmenn har betalingsanmerkning. Halvparten av alle mellom 20 og 30 år vet ikke konsekvensen av å få en slik anmerkning, og én av tre kjøper ting de egentlig ikke har råd til, ifølge en undersøkelse Ipsos MMI har utført for DNB. Dette er et problem for den det gjelder, men når det gjelder mange nok, er det et samfunnsproblem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag er det vi foreldre som har hovedansvaret for å lære barna våre om privatøkonomi. Dessverre vet vi at mange barn ikke får med seg denne kunnskapen hjemmefra. Forsker Ellen Nyhus ved Universitetet i Agder sier at økonomiske holdninger går i arv - på godt og vondt. Derfor er det ikke overraskende at hele ni av ti mener det i tillegg bør være en del av pensum i skolen.

Skolens egen formålsparagraf sier rett frem at elevene skal «utvikle kunnskap, dugleik og holdninger for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet.» Opplevelse av kontroll over egen økonomi er viktig for at barna våre skal mestre både privatliv og jobbliv når de blir voksne. Ifølge Røde Kors er det ofte sånn at de som mister kontrollen på pengebruken, ender med å falle fra i skolen. Å gi barna våre forutsetninger til å håndtere penger på en god måte, er derfor også et viktig sosialt tiltak.

Jeg mener det er et stort paradoks at barna i et av verdens rikeste land ikke lærer om verdien av penger på skolen. Vi opplever at politikere fra alle partier er enige i at privatøkonomi bør inn på pensum i større grad, og inntil det skjer, har vi som bank bestemt oss for å ta ansvar.

I samarbeid med Røde Kors har vi laget et gratis, digitalt undervisningsopplegg som gir barn i 5. klasse en grunnleggende forståelse for penger, inntekt og forbruk, gode sparevaner og egne økonomiske rettigheter. Vi har kalt det «Lærepenger».

Vi har fått med oss et knippe vanlige familier fra land i Europa som er flinkere enn oss nordmenn når det gjelder privatøkonomi. Disse blir elevenes læremestere, slik at barna får se vårt eget forbruk i perspektiv. Nå håper vi så mange skoler som mulig tar i bruk Lærepenger, som er knyttet til læremålene i 5.- 7. trinn.

Samtidig fortsetter vi arbeidet for å få endret læremålene, slik at alle barn sikres en like god og grunnleggende opplæring i privatøkonomi. Får vi til det, kan vi klare å gjøre «Luksusfellen» overflødig, rett og slett fordi de går tom for case.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook