SUNNERE FOKUS: 

Med færre annonser kan Facebook fokusere på å være et sosialt medium, i begrepets rette forstand, skriver artikkelforfatteren. Foto: Pa Photos / NTB scanpix
SUNNERE FOKUS: Med færre annonser kan Facebook fokusere på å være et sosialt medium, i begrepets rette forstand, skriver artikkelforfatteren. Foto: Pa Photos / NTB scanpixVis mer

Sosiale medier:

Vi trenger ikke å være produktet

Kan jeg betale for Facebook, please?

Meninger

At ingenting er gratis, er slettes ingen nyhet. Derfor er det heller ingen som virker overrasket over at personopplysninger fra Facebook brukes av annonsører til til å selge oss varer og tjenester. Det er tross alt det de lever av.

Det blir derimot langt mindre hyggelig når det viser seg at personopplysninger har blitt brukt mot brukernes samtykke til omfangsrike politiske kampanjer.

Det er svært bekymringsverdig at selskap som Cambridge Analytica kan ha vært utslagsgivende i den amerikanske presidentvalgkampen ved hjelp av misbrukte persondata.

For Facebook er ikke brukeren en kunde; brukeren er produktet. Men trenger det virkelig å være slik?

Under senatets høring med Facebook-gründer Mark Zuckerberg opprettholdt han løftet at det alltid vil være en gratis versjon av Facebook. Samtidig lukket han ikke døren for fremtidige forretningsmodeller som involverer brukerbetaling.

Brukerbetaling bør ikke bare være en mulighet, men et mål for Facebook å tilby sine brukere. Stadig flere av oss ønsker å snu kundeforholdet og betale for Facebook på lik linje med Netflix, Spotify eller telefonoperatøren vår.

Det virker kanskje fåfengt å dekke inn Facebooks årlige omsetning på over 40 milliarder dollar uten annonser, men fordelt på selskapets 2,2 milliarder brukere er den teoretiske stykkprisen ikke mer enn 12 kroner per måned.

Sett opp mot risikoen for å få sine personopplysninger misbrukt og plagsomheten av annonser, er det virkelig et kupp.

Med færre annonser kan Facebook fokusere på å være et sosialt medium, i begrepets rette forstand. Incentivet for å lage onde spiraler, såkalte «dark patterns», forsvinner. Det er tross alt lite vits å jobbe for at brukerne skal tilbringe mest mulig tid på plattformen, dersom det ikke generer større inntekter.

På den måten vil Facebook – i likhet med et treningsstudio – tjene best på sine passive brukere.

Zuckerberg bør ha tiltro til sine egne brukere når valget står mellom fremtidige inntektsmodeller. Om målet er å bringe verden nærmere hverandre, er et par kronestykker et lite offer.

For å si det som Futurama-karakteren Fry: Shut up and take my money!