DEBATT

Debatt: Oslo Lufthavn Gardermoen

Vi trenger ingen tredje rullebane

Den økte kapasiteten som en ny rullebane på Gardermoen gir, vil utløse en ny trafikkvekst med tilhørende økte klimagassutslipp.

NYTT PÅ GARDERMOEN: Slik blir gateområdet i de nye arealene til Oslo Lufthavn Gardermoen: Ny avgangshall, delvis ny sikkerhetskontroll, nye gateområder i utlandsdelen i pir nord og ny taxfreebutikk i avgangshallen. Men mange protesterer mot byggingen av en tredje rullebane.  Foto: Berit Roald / NTB Scanpix
NYTT PÅ GARDERMOEN: Slik blir gateområdet i de nye arealene til Oslo Lufthavn Gardermoen: Ny avgangshall, delvis ny sikkerhetskontroll, nye gateområder i utlandsdelen i pir nord og ny taxfreebutikk i avgangshallen. Men mange protesterer mot byggingen av en tredje rullebane.  Foto: Berit Roald / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Avinor ønsker å bygge en tredje rullebane på Gardermoen, for å øke flytrafikken. Ny rullebane og tilhørende trafikkvekst gir høyere klimagassutslipp, og mer støy og vil beslaglegge store arealer, derav verdifulle jordressurser.

Nordmenn flyr svært mye – må vi fly enda mer? Fly står for halvparten av klimaeffekten fra nordmenns reiser. Flytrafikken er en betydelig støykilde og gir økt helserisiko for dem som bor i nærheten av flyplasser.

I Europa er det er bare øystatene Island og Malta som har flere flypassasjerer fra sine flyplasser enn det Norge har, målt per innbygger. Flytrafikken fra norske flyplasser er langt over dobbelt så stor som flytrafikken fra svenske flyplasser, målt per innbygger. Tre av Europas 15 mest trafikkerte flyruter er norske innenlandsruter (Oslo–Trondheim, Oslo–Bergen og Oslo–Stavanger).

Flytrafikken har økt kraftig. Det er særlig utenlandstrafikken som vokser, og det gjør også klimagassutslippene fra denne trafikken, til tross for mer drivstoffeffektive fly. Fra 2002 og fram til 2014 har utslipp av klimagasser fra flytrafikken fra Norge til utlandet økt med 109 prosent.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer