Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Motorveier

Vi trenger mer trafikksikker motorvei

Trygg Trafikk er i et dårlig selskap med Naturvernforbundet i denne saken.

ØKER: Biltrafikken vil øke markert også i tiden som kommer. Derfor må vi sørge for en videre utbygging av firefeltsvei med nødvendig kapasitet til å håndtere framtidas biltrafikk, skriver innsenderen. Bilde av planlagt E18, ved Høvik utenfor Oslo: Vegvesenet
ØKER: Biltrafikken vil øke markert også i tiden som kommer. Derfor må vi sørge for en videre utbygging av firefeltsvei med nødvendig kapasitet til å håndtere framtidas biltrafikk, skriver innsenderen. Bilde av planlagt E18, ved Høvik utenfor Oslo: Vegvesenet Vis mer
Meninger

Jan Johansen og Trygg Trafikk argumenterer nok en gang for utbygging av dårligere veistandard med lav kapasitet på veier med mye trafikkbelastning i Dagbladet 26. februar.

Når det skal bygges ut nye hovedveier for å binde landet sammen må vi sørge for utbygging som gir en kapasitet god nok for lang tid framover. Når andre land bygger ut hovedveinettet bygges det framtidsrettet motorvei og ikke 2-feltsveier.

Dette er en særnorsk veistandard som vi nå håper vi kan forlate både av kapasitets- og sikkerhetshensyn.

Når vi endrer strategi til å bygge smalere firefeltsveier på slike strekninger kan dette gjøres med få ekstra kostnader, bedre kapasitet, høyere samfunnsnytte, samtidig som sikkerheten ivaretas.

Vi har allerede smale firefeltsveier i trafikk med gode resultater på kapasitet og sikkerhet. Vi har derimot dårlig erfaring med å bygge ut nye 2-feltsveier med forbikjøringsfelt på hovedveinettet.

I 1996 ble det åpnet ny 2/3-felts vei på E-18 i Telemark som skulle ha kapasitet for framtida. Etter kort tid ble det klart at dette var en feilinvestering. Mange ulykker og køproblemer gjør at vi nå er i ferd med å realisere trafikksikker firefeltsvei på strekningen, med høyere kapasitet og høyere fart.

Trygg Trafikk er i et dårlig selskap med Naturvernforbundet i denne saken.

Her er det alliansepartnere som ikke ønsker framtidsrettede løsninger for bilen, eller tar hensyn til trafikkvekst som er helt nødvendig i et land med store reiseavstander.

Sannheten er at biltrafikken vil øke markert også i tiden som kommer, til glede for de av oss som ønsker å ta hele landet i bruk og er glad i bilen som transportmiddel. Derfor må vi også sørge for en videre utbygging av firefeltsvei som har den nødvendige kapasiteten til å håndtere framtidas biltrafikk.

Hele Norges coronakart