JERNBANESJEF: Elisabeth Enger
JERNBANESJEF: Elisabeth EngerVis mer

Vi trenger sikring etter løpske tog

Avsløringen fra internrevisjonen befester inntrykket av dagens jernbaneverk som stort og uoversiktlig.

Meninger

En hel nasjon ble vantro vitne til virkningene av løpske togvogner som for gjennom hovedstaden i mars 2010. Tre mennesker mistet livet, fire ble skadet, og det kunne gått atskillig verre før de 16 tunge vognene braste inn i en sperring på Sjursøya. Den ville ferden startet på Alnabru, og de førerløse vognene tilbakela en strekning på sju kilometer langs skinnene som går gjennom til dels tett bebyggelse i Oslo.

Alle ville vært sjanseløse i møte med slike masser i rasende og ukontrollert fart, og de fleste kunne prise seg lykkelige over ikke å ha vært i nærheten, bortsett fra de drepte, skadde og deres pårørende. Jernbaneverket som eier terminalen på Alnabru vedtok en bot på 15 millioner for grov uaktsomhet. Hendelsesforløpet minner mest om en dårlig B-film eller fantasifulle tegneserier. Slikt skal ikke kunne skje med moderne transportmidler. Med sitt tragiske utfall er den naturlige reaksjon blant alle ansvarlige at noe tilsvarende aldri skal skje igjen. Og publikum har utvilsomt tatt for gitt at alle nødvendige tiltak er iverksatt. Etter seks år er frykten for førerløse togvogner kurert i trafikkbildet. Men så viser det seg at vi i flere år ikke har kunnet være helt trygge likevel

Dagens Næringsliv brakte i går innholdet i Jernbaneverkets interne revisjonsrapport. Den avdekket at et av de vedtatte sikringstiltakene ikke var gjennomført fem år etter Sjursøya-ulykken, nemlig avledende spor eller sporsperrer. Jernbanedirektør Elisabeth Enger beklager overfor avisa at så ikke hadde skjedd før Statens jernbanetilsyn kom på uanmeldt kontroll i fjor vår. Hun var krystallklar etter ulykken i 2010. «Det viktigste for oss er å gripe tak i dette og hindre at noe slikt kan skje andre steder», sa hun til NRK. Nå sier hun til DN at «det er sterkt beklagelig at vi ikke har gjennomført alle de tiltakene vil hadde planlagt.»

Enger var selv ikke orientert om svikten i gjennomføringen av de vedtatte sikkerhetstiltakene. Men som toppsjef er hun likevel ansvarlig, på samme måte som hun vil være det som toppsjef for det nye Jernbanedirektoratet som blir etablert fra nyttår. Hvor flink og kvalifisert hun enn måtte være, vil svikten hefte ved hennes lederskap og ved Jernbaneverket som sådan. Avsløringen fra internrevisjonen befester inntrykket av dagens jernbaneverk som stort og uoversiktlig. Men ingen kan heller vite om den vedtatte jernbanereformen vil gjøre forholdene bedre og tryggere og oversikten bedre for ledelsen.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook