OPPLAGSVINNER: Morgenbladet-redaktør Alf van der Hagen kan skryte av å være fjorårets opplagsvinner. Foto: OLE C. H. THOMASSEN
OPPLAGSVINNER: Morgenbladet-redaktør Alf van der Hagen kan skryte av å være fjorårets opplagsvinner. Foto: OLE C. H. THOMASSENVis mer

- Vi undervurderer ikke leserne våre

Morgenbladet er opplagsvinner i fallende marked.

(Dagbladet.no): I dag la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) fram avisenes opplags- og lesertall for 2008. De er lite hyggelig lesning for svært mange av landets avisredaktører, selv om MBL brukte overskriften «Bedre enn fryktet», da de informerte om tallene. Samlet sett går opplaget til MBLs aviser ned med 2,8 prosent.

- Det er først og fremst løssalgsavisene som bidrar til denne utviklingen, sa Helge Holbæk-Hansen, fagsjef for aviser i MBL, på en pressekonferanse i dag.

Morgenbladet er vinneren
Men også abonnementsavisene taper terreng. Avisopplaget går ned i alle landets fylker. Men enkelte har også grunn til å feire.

- 101 aviser går tilbake, men 63 aviser øker. Det er ikke et totalt svart hav der ute, sa Holbæk-Hansen.

Morgenbladet er fjorårets opplagsvinner, med økning i på 2 825 eksemplarer. De er nå oppe i et opplag på 21 560, etter å ha hatt en formidabel økning de siste seks årene. I det hele tatt er det nisjeavisene som øker mest, fulgt av de små lokalavisene.

- Det interessante med Morgenbladets lesere er at de er gjennomgående sett yngre enn avislesere flest. Ungdom er vanligvis en problematisk gruppe for avisene å rekruttere, men Morgenbladet har klart det, sa Bjarne Kristiansen fra TNS Gallup, som tok for seg lesertallene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Morgenbladets lesere har også høyere kulturell kapital enn befolkningen generelt sett.

- Vil fortsette å vokse
- Det er en god dag for Morgenbladet. Vi fortsetter en utvikling vi har hatt i seks år. Men det er klart det er ekstra gledelig å øke så mye i et fallende marked, sier Morgenbladets redaktør Alf van der Hagen til Dagbladet.no.

- Hva er det dere klarer, som mange andre ikke får til?

- Jeg tror vi lager en avis som ikke undervurderer leserne sine. Vi tar på alvor at utdanningsnivået er dobbelt så høyt som for en generasjon siden, sier van der Hagen, som håper et opplagstall på 30 000 kan være innen rekkevidde.

- Men jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta. Jeg tror vi vil vokse i 2009 også, men ikke like bratt som i fjor.

- Hva ville du gjort dersom du var redaktør i VG eller Dagbladet, som ligger i andre enden av skalaen?

- Var jeg i VG, ville jeg beholdt profilen som den er, uten å bli mer Se og Hør. Var jeg i Dagbladet, ville jeg gjort det de nå signaliserer - å være en god, kritisk og kulturradikal kommentar- og kulturavis. Jeg regner med at vi får mer konkurranse fra Dagbladet framover, og det tror jeg er bra for oss begge, sier han.

Øker på nett
Opplagstallene for 2008 var ikke like hyggelige for VG og Dagbladet, som til sammen står for nesten 50 prosent av den samlede opplagsnedgangen. VG gikk ned med 8,1 prosent og Dagbladet med ni prosent. Begge papiravisene mistet også lesere i fjor.

Men legger vi sammen lesertallene for papir og nett, er situasjonen en litt annen. Totalt sett har nemlig ingen av de to mediehusene noensinne hatt så mange lesere som de hadde i fjor.

VG nett er det største nettstedet, med 1,4 millioner lesere. Sammen med lesertallene for papiravisa, blir tallet 2,1 millioner. Db.no hadde 943 000 lesere hver dag, og totalt 1,3 millioner sammen med papir.

- Jeg er veldig fornøyd med at vi får en samlet økning på alle våre plattformer. Det er det viktigste for oss. Vi har en fantastisk økning på nett, og tallene er som forventet for papirutgaven, sier Dagbladets redaktør Anne Aasheim.

- Hva tror du om 2009?

- Jeg tror det blir et krevende år. Men vi har lagt opp et løp for produktutvikling nå, for å tilpasse oss lesernes endrede medievaner. Og vi fortsetter med en storstilt produktutvikling på papir de neste månedene, sier hun.