Debatt: Bompenger

Vi unge bør omfavne bompengene

Foreldregenerasjonen ønsker ikke å betale regningen sin selv. I stedet vil de at vi skal gjøre det, med både lommeboka og helsa vår.

USOSIALT: Folkeaksjonen Nei til mer bompenger går til valg på å skrote alle bomstasjonene i Oslo. Det er både usosialt og virkelighetsfjernt for oss som er unge, skriver innsenderne. Bilde fra FNB's demonstrasjon 1. juni i Oslo. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
USOSIALT: Folkeaksjonen Nei til mer bompenger går til valg på å skrote alle bomstasjonene i Oslo. Det er både usosialt og virkelighetsfjernt for oss som er unge, skriver innsenderne. Bilde fra FNB's demonstrasjon 1. juni i Oslo. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer
Meninger

Fremskrittspartiet vil heller bruke oljepenger enn bompenger for å betale for sykkel, kollektivtrafikk, og tryggere veier. De vil altså stjele fra vår og framtidige generasjoners pensjoner for å slippe å betale selv.

Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger (FNB) har også gått til kamp mot bompengene. I år går de til valg på å skrote alle bomstasjonene i Oslo. Det er både usosialt og virkelighetsfjernt for oss som er unge.

Det er fire grunner til at de nye bomstasjonene i Oslo skaper bedre byer for mennesker og miljø, ikke minst for oss som er unge i dag.

1. Bomringen reduserer klimafiendtlig trafikk. Privatbilisme er en av de største klimasynderne i byene. Når bompengene reduserer biltrafikken til de store byene, er det også effektiv og nødvendig klimapolitikk.

2. Vi trenger penger til buss, T-bane, trikk og sykkel. 98 prosent av bompengene i Oslo går til kollektivtransport som gjør det enklere å bo i byen uten bil. De færreste på vår alder eier egen bil, og de færreste av oss har foreldre som kjører oss rundt. Alle penger som går til å styrke kollektivtransporten, omfordeler penger fra dem som har mest, til de av oss som har minst.

3. Luften i byene er helsefarlig. Barn med astma og luftveisproblemer må holde seg hjemme på dagene med mest biltrafikk og helsefarlig luft. Vi som bidrar minst til den dårlige lufta, rammes også hardest av den.

4. Det er god byutvikling å gi mindre plass til biler, og mer til folk. Hvis alle som reiser inn og ut av Oslo sentrum hadde kjørt i hver sin bil, hadde det ikke vært fysisk plass til oss andre som tar banen, bussen, trikken, eller sykkelen. Når biltrafikken går ned, åpner gatene seg for folk og syklister.

Bompengene er en gavepakke til vår generasjon. Den omfordeler fra de voksne som har råd til egen bil, til oss som ikke har det. Den sikrer finansiering for kollektivtransporten som vi unge er helt avhengige av for å få hverdagen til å gå rundt.

Derfor er Fremskrittspartiet og Folkeaksjonen Nei til mer Bompengers kamp mot bompengene grunnleggende usosial. Like usosialt er det at store deler av den norske befolkninga støtter Fremskrittspartiets forslag om å bruke pensjonen vår på bilismen deres.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.

503 Service Unavailable

Error 503 Service Unavailable

Service Unavailable

Guru Meditation:

XID: 850789678


Varnish cache server