INNSJEKK: En Foursquare-bruker har sjekket inn på en kaffebar i San Francisco. Foto: SCANPIX
INNSJEKK: En Foursquare-bruker har sjekket inn på en kaffebar i San Francisco. Foto: SCANPIXVis mer

Vi vet hvor du er

Jan sjekket inn på Grei Kafeteria. Og hva så?

For ti år siden møtte jeg en teknologigründer i San Francisco. Hans forretningsidé var å produsere armbånd med innebygget GPS-sender til barn, slik at foreldre kunne holde øye med avkommets bevegelser via nettet. Det var en idé med både personvernmessige og markedsmessige utfordringer, men ikke sprøere enn at norske foreldre i dag kan handle liknende funksjonalitet fra den norske mobiltjenesten Bipper. Ved hjelp av mobiltriangulering kan man følge barnets posisjon, og slik oppdage om poden er på ville veier. Det har skapt en interessant debatt om våre barns personvern.

SNART ER DET SLUTT på tida da vi lurte på hvor noen befant seg. Kombinasjonen av GPS og andre teknologier for posisjonering, mobilt internett, eksplosjonen i salget av smarttelefoner, og framveksten av sosiale medier, har skapt en av de siste åras viktigste trender i nettverkssamfunnet. Inntil noen kommer på noe bedre kalles det geolokasjon: Teknologier som, bokstavelig talt, plasserer deg og vennene dine på kartet. Geotagging, der informasjon som bilder, video og tekst tagges slik at dataene knyttes til geografisk posisjon, har vært med oss noen år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå tagger vi oss selv.

Det tok av for alvor med lokasjonstjenester som Foursquare og Gowalla for et års tid siden. Plutselig dukket det opp meldinger i nyhetsstrømmen på Twitter og Facebook om hvor folk man kjente befant seg. På den ene siden ante man konturene av en ny dimensjon til delingskulturen og den eksplosivt voksende kollektive organismen som er det sosiale nettet. På den andre siden var det grenser for hvor interessant det var å vite hvilke av ens mer eller mindre perifere bekjente som til enhver tid befant seg på Oslo Lufthavn, Gardermoen.

FACEBOOK har kastet seg på bølgen, nå også i Norge. Lokasjonstjenesten Places lar brukere «sjekke» inn på steder de befinner seg, og ikke bare det: Andre brukere kan også sjekke inn deg - enten du befinner deg på stedet eller ikke.

Slikt kan det bli mye moro av, og noen ikke ubetydelige personvernutfordringer.

Ditt eget personvern kan du til en viss grad ivareta ved å velge bort noen av de nye mulighetene, eller ved å regulere hvem som skal se hvor du befinner deg, om du kaster deg på bølgen. Via Facebooks personverninnstillinger kan du for eksempel regulere hvem som skal se din egen bruk av Places, og hvor mye du skal ta del i andres geografiske eksponeringsbehov. NRKbeta har skrevet en god veiledning til hvordan du gjør det.
 
FOR NOEN AV OSS er det noe litt svett med dette maset om hvor folk er til enhver tid. Samtidig er det ikke vanskelig å se potensialet i rikere og mer sofistikerte tjenester som knytter sammen den fysiske og virtuelle verden med din posisjon som utgangspunkt. For mange er det å oppgi hvor man befinner seg i den fysiske verden blitt en naturlig komponent i den sosiale delingskulturen på nettet. Man gir frivillig avkall på deler av privatsfæren, og bytter den i et digitalisert sosialt liv med helt nye muligheter.

Med på kjøpet vil utvilsomt få et betydelig kommersielt press. Når posisjon, søkehistorikk og venneflokk kobles sammen på en måte som gir deg skreddersydde tilbud der du befinner deg, er veien kort til kjøp-knappen.

Andre har atskillig mørkere hensikter.

Kombinasjonen av geotagging, geolokasjon og ulike overåkingsregimer i privat, statlig og overnasjonal regi vil på sikt gjøre det så å si umulig å gjemme seg bort.

Om det innføres, vil for eksempel Datalagrinsdirektivet sørge for at informasjon lagres hver gang en av dine dingser kommuniserer med nettet. Da vet Storebror hvor du er, hvem du er der sammen med, og hvem du kommuniserer med digitalt.

PLACES: Facebooks lokasjonstjeneste er nå tilgjengelig i Norge. Foto: FACEBOOK
PLACES: Facebooks lokasjonstjeneste er nå tilgjengelig i Norge. Foto: FACEBOOK Vis mer