For ti år siden møtte jeg en teknologigründer i San Francisco. Hans forretningsidé var å produsere armbånd med innebygget GPS-sender til barn, slik at foreldre kunne holde øye med avkommets bevegelser via nettet. Det var en idé med både personvernmessige og markedsmessige utfordringer, men ikke sprøere enn at norske foreldre i dag kan handle liknende funksjonalitet fra den norske mobiltjenesten Bipper. Ved hjelp av mobiltriangulering kan man følge barnets posisjon, og slik oppdage om poden er på ville veier. Det har skapt en interessant debatt om våre barns personvern.
SNART ER DET SLUTT på tida da vi lurte på hvor noen befant seg. Kombinasjonen av GPS og andre teknologier for posisjonering, mobilt internett, eksplosjonen i salget av smarttelefoner, og framveksten av sosiale medier, har skapt en av de siste åras viktigste trender i nettverkssamfunnet. Inntil noen kommer på noe bedre kalles det geolokasjon: Teknologier som, bokstavelig talt, plasserer deg og vennene dine på kartet. Geotagging, der informasjon som bilder, video og tekst tagges slik at dataene knyttes til geografisk posisjon, har vært med oss noen år.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger