Debatt: Kollektivtransport

Vi vil ha færre biler i byen – ja til pendlerparkering!

Dessverre har det både blitt vanskeligere og dyrere for pendlere å parkere ved en stasjon og ta kollektivtransport videre.

PARKERING FOR TOG: - Det må bli lettere for pendlere å sette fra seg bilen for å bytte til tog eller buss, skriver artikkelforfatterne. Bildet er fra parkeringen langs E18 på Lierskogen mellom Drammen og Asker, for en gangs skyld med flere ledige plasser. Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix
PARKERING FOR TOG: - Det må bli lettere for pendlere å sette fra seg bilen for å bytte til tog eller buss, skriver artikkelforfatterne. Bildet er fra parkeringen langs E18 på Lierskogen mellom Drammen og Asker, for en gangs skyld med flere ledige plasser. Foto: Lise Åserud / NTB ScanpixVis mer
Meninger

Vi jobber alle tre i Oslo, og vi ønsker ren luft og færre biler i hovedstaden vår. Da må det bli lettere for pendlere å sette fra seg bilen for å bytte til tog eller buss.

Daglig pendler over 172 000 personer med bil til Oslo, i følge Statistisk Sentralbyrå. De fleste (114 000) kjører fra Akershus. i underkant av 5000 fra Oppland. Skal vi redusere bilbruken i hovedstaden må disse – vi – få reelle, kollektive alternativer. Når Marit og Anne Beathe skal på jobb i Oslo må de kunne parkere bilen ved en stasjon og ta kollektivtransport til bykjernen. Slik blir det færre biler i veien for Bjørg når hun sykler til jobb.

Dette er verken nytt eller revolusjonerende, men dessverre har det både blitt vanskeligere og dyrere for pendlere å parkere ved en stasjon og ta kollektivtransport videre.

For det første er parkeringen fjernet på enkelte stasjoner, slik at det ganske enkelt ikke er noe alternativ å sette bilen fra seg der.

For det andre har det blitt dyrere å sette fra seg bilen. I 2018 fjernet Bane NOR gratisparkering på 14 stasjoner i Oslo-regionen. Dermed er det slutt på å la bilen stå gratis på stasjoner som Fetsund, Årnes og Mysen. På stasjonene i Oslo er prisen satt opp til 60 kroner dagen. Dette betyr at det kan være like greit å kjøre bilen helt fram dit man skal, i stedet for å betale for parkering og i tillegg løse en tog- eller bussbillett som fort koster flere hundre kroner tur/retur.

Senterpartiet ønsker at folk skal kunne bo hvor de vil, også i distriktene. Det betyr at vi må lage transportmuligheter som gjør at flere velger kollektivt også der. Det betyr bilkjøring et stykke, men så å kunne parkere og ta kollektivtransport videre. På den måten er det bare dem som absolutt må bruke bil som gjør det. Det gagner alle på veien, som da får mindre kø. Det gagner byboerne som får mindre press på boligmarked og infrastruktur. Og det gagner oss alle, som får renere luft og mindre støy. Og ikke minst gagner det klimaet.

Som politikere i Oppland, Akershus og Oslo ønsker vi å samarbeide om å få til god pendlerparkering og enkel overgang til kollektivtransport. Skal vi få ned biltrafikken i Oslo holder det ikke med bom – de 172 000 bilpendlerne må få reelle alternativer.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.