DEBATT

Debatt: Kollektivtransport

Vi vil ha færre biler i byen – ja til pendlerparkering!

Dessverre har det både blitt vanskeligere og dyrere for pendlere å parkere ved en stasjon og ta kollektivtransport videre.

PARKERING FOR TOG: - Det må bli lettere for pendlere å sette fra seg bilen for å bytte til tog eller buss, skriver artikkelforfatterne. Bildet er fra parkeringen langs E18 på Lierskogen mellom Drammen og Asker, for en gangs skyld med flere ledige plasser. Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix
PARKERING FOR TOG: - Det må bli lettere for pendlere å sette fra seg bilen for å bytte til tog eller buss, skriver artikkelforfatterne. Bildet er fra parkeringen langs E18 på Lierskogen mellom Drammen og Asker, for en gangs skyld med flere ledige plasser. Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Vi jobber alle tre i Oslo, og vi ønsker ren luft og færre biler i hovedstaden vår. Da må det bli lettere for pendlere å sette fra seg bilen for å bytte til tog eller buss.

Daglig pendler over 172 000 personer med bil til Oslo, i følge Statistisk Sentralbyrå. De fleste (114 000) kjører fra Akershus. i underkant av 5000 fra Oppland. Skal vi redusere bilbruken i hovedstaden må disse – vi – få reelle, kollektive alternativer. Når Marit og Anne Beathe skal på jobb i Oslo må de kunne parkere bilen ved en stasjon og ta kollektivtransport til bykjernen. Slik blir det færre biler i veien for Bjørg når hun sykler til jobb.

Dette er verken nytt eller revolusjonerende, men dessverre har det både blitt vanskeligere og dyrere for pendlere å parkere ved en stasjon og ta kollektivtransport videre.

For det første er parkeringen fjernet på enkelte stasjoner, slik at det ganske enkelt ikke er noe alternativ å sette bilen fra seg der.

For det andre har det blitt dyrere å sette fra seg bilen. I 2018 fjernet Bane NOR gratisparkering på 14 stasjoner i Oslo-regionen. Dermed er det slutt på å la bilen stå gratis på stasjoner som Fetsund, Årnes og Mysen. På stasjonene i Oslo er prisen satt opp til 60 kroner dagen. Dette betyr at det kan være like greit å kjøre bilen helt fram dit man skal, i stedet for å betale for parkering og i tillegg løse en tog- eller bussbillett som fort koster flere hundre kroner tur/retur.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer