Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Viaplay skjerper rutinene for reklame mot barn

Stoppet visning av reklame som rettet seg mot barn.

STANSET KAMPANJE: Forbrukerområdet mener Viaplay sendte kjøpsoppfordrende reklame rettet mot barn. Illustrasjonsfoto: Stella Pictures
STANSET KAMPANJE: Forbrukerområdet mener Viaplay sendte kjøpsoppfordrende reklame rettet mot barn. Illustrasjonsfoto: Stella Pictures Vis mer

I innslaget som ble sendt på flere TV-kanaler i fjor høst, ser en liten jente på nettbrett. Hun uttrykker begeistring for Viaplay, og avslutter med at «alle kan prøve én måned kostnadsfritt».

Kjøpsoppfordringer rettet direkte mot barn er i strid med markedsføringsloven. Det er også ulovlig med oppfordringer om at barn skal overtale foreldre eller andre voksne til å kjøpe det annonserte produktet.

Da Forbrukerombudet kontaktet Viaplay om den ulovlige markedsføringen, svarte selskapet at de allerede hadde stanset kampanjen.

I et brev til Forbrukerombudet 15. januar bekrefter Viaplay at de vil ta hensyn til Forbrukerombudets syn også i fremtidig markedsføring.

- Barn er en sårbar forbrukergruppe som har ekstra beskyttelse mot denne typen kommersielt press etter markedsføringsloven. Vi er glade for at Viaplay lover å skjerpe rutinene for kommende markedsføring, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad.

(NTB)