STANSET KAMPANJE: Forbrukerområdet mener Viaplay sendte kjøpsoppfordrende reklame rettet mot barn. Illustrasjonsfoto: Stella Pictures
STANSET KAMPANJE: Forbrukerområdet mener Viaplay sendte kjøpsoppfordrende reklame rettet mot barn. Illustrasjonsfoto: Stella PicturesVis mer

Viaplay skjerper rutinene for reklame mot barn

Stoppet visning av reklame som rettet seg mot barn.

I innslaget som ble sendt på flere TV-kanaler i fjor høst, ser en liten jente på nettbrett. Hun uttrykker begeistring for Viaplay, og avslutter med at «alle kan prøve én måned kostnadsfritt».

Kjøpsoppfordringer rettet direkte mot barn er i strid med markedsføringsloven. Det er også ulovlig med oppfordringer om at barn skal overtale foreldre eller andre voksne til å kjøpe det annonserte produktet.

Da Forbrukerombudet kontaktet Viaplay om den ulovlige markedsføringen, svarte selskapet at de allerede hadde stanset kampanjen.

I et brev til Forbrukerombudet 15. januar bekrefter Viaplay at de vil ta hensyn til Forbrukerombudets syn også i fremtidig markedsføring.

- Barn er en sårbar forbrukergruppe som har ekstra beskyttelse mot denne typen kommersielt press etter markedsføringsloven. Vi er glade for at Viaplay lover å skjerpe rutinene for kommende markedsføring, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad.

(NTB)