Nesøya 20080630. Forfatter Vigdis Hjorth er aktuell med ny roman, "Tredjeperson entall". Vesta redningsbøye.

Foto: Nina Hansen / Dagbladet
Nesøya 20080630. Forfatter Vigdis Hjorth er aktuell med ny roman, "Tredjeperson entall". Vesta redningsbøye. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Vigdis Hjorth lover å be til Gud hver eneste dag

Alf van der Hagen har oppsøkt de troende i Norge.

Meninger

Journalisten Alf van der Hagen kaller sine intervjuer «dialoger». I høst kommer han med sin sjuende bok i denne sjangeren, etter fire bøker med forfatterintervjuer og to skal vi si helaftens portretter, med Dag Solstad og Kjell Askildsen. Høstens bok heter «Meningen med livet? - dialoger om tro».

Ifølge forordet kretser den om spørsmål som dette: «Finnes det en Gud? Hva skjer etter at vi dør? Hva vil det si å leve et verdig liv? Tror du på Gud? Hvem er Gud? Er din Gud også min Gud?»

Temaet ligger i tida. Stadig hører man om kunstnere og kulturpersonligheter som har hengitt seg til kristendommen, enten det dreier seg om hard core katolisisme eller gjenoppfrisking av barnetroen. van der Hagen møter 14 mennesker, blant dem en håndfull som ikke overraskende har et nært forhold til Gud i kraft av å være prest, kantor, ansatt i Bibelselskapet, sjef for Kirkelig kulturverksted eller tidligere leder for Islamsk råd.

Aller mest troende er en rumensk tigger, mens Tom Egeland er den kanskje største ateisten. Relativt få blir utsatt for de inkvisitoriske spørsmålene fra forordet. En av dem er Geir Lippestad. Samtalen går slik:

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Tror du på Gud? Ja, det gjør jeg. Er troen først og fremst en privatsak? Ja, for meg har den vært det. Jeg har, i motsetning til min kone, ikke vært aktiv i noe kirkelig arbeid. Troen har vært en sak mellom meg og Gud, men ikke mindre viktig for det. Ber du til Gud? Ja, det gjør jeg, ofte

Vigdis Hjorth refererer til Søren Kierkegaard og Gunnar Ekelöf, men blir dratt jeg hadde nær sagt ned på jorda av van der Hagen som siterer den kristne, svenske forfatteren Kristian Lundberg. Han mener man må «be til Gud hver dag» hvis man skal få svar. «Så Vigdis,» sier Alf. «Hva har du tenkt å gjøre med dette?» Intervjuet fortsetter slik:

«Jeg skal begynne med det, så skal vi se hva som skjer. Hva sa du? Jeg skal begynne. Tar du meg i hånden på det? Ja. Hver dag? Hver dag. Hvorfor skal du gjøre det? Hvis det er en realitet, vil jeg gjerne vite. Skjønne realitetene. Jeg føler egentlig at det er noe av dette jeg allerede gjør, som når jeg går nede ved havet og har mine stille stunder og ser på stjernene.»

Boka rommer mye spennende stoff, om alt fra Johann Sebastian Bach til pilgrimsvandring, fra kraften i religiøse myter til tanker om livet etter døden. «Døden er lik for alle,» mener Vigdis Hjorth, mens Gerd Liv Valla er opptatt av hva som skal til for å komme velberget over:

«Hva er det som kreves for å få evig liv? Det spør jeg stadig Kjell Magne Bondevik om.» Bondeviks svar er ikke referert. Kanskje fins det i hans memoarer: «Et liv i spenning» (Aschehoug 2006).

Hans Fredrik Dahl forteller om fordelene ved å være katolikk. «...vi katolikker er av alle slag. Det er marxister, og det er anarkister. Det er høyborgerlige og mellomborgerlige. Vi har alle slags politiske oppfatninger og alle slags tilhørigheter i sosiale grupper.» Så være velkommen, du også.

Alf van der Hagen derimot var ikke ønsket av sine sedvanlige forlag med denne boka. Den kommer på det kristne forlaget Verbum. Herrens veier er uransakelige.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook