SOSIAL DUMPING: Da jeg begynte å tale de utnyttede vikarenes sak overfor ledelsen i Adecco Hospitality, førte det til at jeg ble frosset ut ved å få færre og færre oppdrag, forteller kronikkforfatteren. Foto: AFP/Scanpix
SOSIAL DUMPING: Da jeg begynte å tale de utnyttede vikarenes sak overfor ledelsen i Adecco Hospitality, førte det til at jeg ble frosset ut ved å få færre og færre oppdrag, forteller kronikkforfatteren. Foto: AFP/ScanpixVis mer

Vikarer uten vern

ARBEIDSLIV: Adeccos slagord «Better work, better life» er et slag i ansiktet for mange av selskapets ansatte.

Adecco svarer på anklagene: - Vi kjenner oss ikke igjen

I LØPET AV de siste to månedene har mediene avdekket en rekke tilfeller av grove overtramp vikarbyrået Adecco har begått mot sine ansatte.

Blant annet har Dagbladet fortalt at Adecco-vikarer jobber for kommunene som renholdere, lærervikarer og barnehageassistenter for helt ned mot 115 kroner i timen, og at de jobber under ulovlige arbeidstidsordninger og uten overtidsbetaling.

FOR NOEN ÅR TILBAKE var jeg ansatt som vikar i Adecco Hospitality i en ettårsperiode. Jeg tok på meg oppdrag som servitør, konferansevertinne, bartender og hovmester. Da jeg innledet mitt ansettelsesforhold i Adecco hadde jeg allerede flere år bak meg innen restaurantbransjen, og var derfor en av de mest erfarne servitørene vikarbyrået kunne by på.

I begynnelsen opplevde jeg derfor en form for favorisering fra ledelsen, og det første halve året fikk jeg tilbud om veldig mange oppdrag. Ikke bare fikk jeg mange tilbud, men jeg opplevde også en helt tydelig forskjellsbehandling blant vikarene når det kom til kvaliteten på oppdragene jeg ble tilbudt. Flere av Adeccos kunder var kjent blant vikarene som forferdelige steder å jobbe, og det var blant de ansatte en kamp om å få de beste oppdragene.

Jeg opplevde at forskjellsbehandlingen spesielt gikk ut over én større gruppe av de ansatte, nemlig vikarene med utenlandsk bakgrunn.
 
ADECCO ANSATTE i tiden jeg jobbet for dem veldig mange utenlandske vikarer, hvorav de fleste verken snakket særlig godt norsk eller engelsk. Det ble sagt av ledelsen i Adecco at de stilte et visst krav til grunnleggende norskferdigheter blant sine ansatte, men dette var det ifølge flere vikarer lett å snike seg unna. Min opplevelse var at omtrent hvem som helst fikk jobb, uavhengig av hvor godt de kunne kommunisere på norsk eller ikke.

Disse vikarene i Adecco, hvorav mange var tidligere enslige mindreårige flyktninger, ble regelmessig utnyttet som billig arbeidskraft under sine arbeidsforhold i Adecco.

Denne systematiske utnyttelsen var lett å gjennomføre, for de ansatte manglet norskspråklige ferdigheter og hadde ikke mulighet for å uttrykke sine meninger, eller ta opp ting de var uenige i eller ikke forstod. I tillegg hadde de ofte ingen eller lite kunnskap om hva slags lovgivning som faktisk eksisterer på vegne av arbeidstakere i Norge, og de visste dermed heller ikke at det var noe poeng i å prøve å ta opp manglende lønn og så videre.

UNDER SAMTALER med de andre vikarene kom det fort frem at de fleste var misfornøyde med sine ansettelsesforhold, ikke bare med tanke på lave lønninger under tariff, men også den systematiske forskjellsbehandlingen. Jeg opplevde også at ledelsens drev mer eller mindre konsekvente forsøk på underslag av lønnsutbetalinger.

Vikarene, meg selv inkludert, opplevde ofte at oppdrag ikke var inkluderte i lønnsslippen, og i konfrontasjon med ledelsen fikk vi ulike unnskyldninger hver gang, som at timelistene ikke var riktig utfylt eller lignende. Ledelsen forsøkte altså å legge skylden for manglende utbetalinger over på vikarene.

I tillegg opplevde vi stadig vekk at oppdrag som vi hadde skriftlige avtaler på flere uker i forveien, plutselig, og gjerne samme dag som oppdraget skulle gjennomføres, ble avlyst. Dette nektet Adecco da å kompensere for med utbetaling av lønn, i beste fall fikk man utbetalt lønn for 2 timer mens oppdraget egentlig var satt til å vare i oppimot 8 timer.
 
JAN DAVIDSEN, leder for Fagforbundet, uttaler seg i Dagbladet den 17. februar om faren for at dårlige lønns- og arbeidsvilkår kan skade integreringsprosesser. Han sier blant annet at: «Arbeidsplassen er den viktigste integreringsarenaen i det norske samfunnet. Hvis jobben bare er midlertidig og man ofte må ta to jobber for å få lønna til å strekke til, blir integreringen av store grupper i samfunnet alvorlig svekket.»

ETTER HVERT som jeg lyttet til historiene til de andre ansatte, og etter hvert som jeg opplevde flere overtramp mot meg selv også, startet jeg en uformell kampanje i kulissene for å informere samtlige vikarer jeg jobbet sammen med om arbeideres rettigheter i Norge. Jeg delte ut brosjyrer på vegne av fagorganisasjoner, og jeg hjalp til ved å tale vikarenes sak foran ledelsen i Adecco Hospitality. Dette førte til at jeg etter hvert ble frosset ut av Adecco Hospitalitys ledelse ved at jeg ble tilbudt færre og færre oppdrag, og jeg ble også møtt med fiendtlighet i møter med ledelsen der jeg tok opp det jeg mente var systematiske lovbrudd mot de ansatte.

Ved én anledning ble det sagt eksplisitt ved ett av disse møtene at det siste de ønsket var at jeg skulle gå til media med de opplysningene jeg satt på.

Det er nå på høy tid at disse historiene kommer frem, og at Adecco blir tvunget til å ta et oppgjør med egen praksis.

DET ER EN ENKEL SAK å komme med formaninger i kjølvannet av slike avdekninger som har skjedd den siste tiden, det er en helt annen sak å arbeide aktivt for å hindre slike forhold i å oppstå. Det er ikke bare vikarbyråene som bør endre sin praksis i denne forbindelsen, fagorganisasjonene bør samtidig sette i gang tiltak som øker deres tilstedeværelse ute blant dem som trenger det mest. Informasjon om arbeideres rettigheter og om det å fagorganisere seg er lite tilgjengelig, spesielt med tanke på våre medborgere med annen kulturbakgrunn.

Jeg vil gjerne oppfordre Fagforbundet og alle øvrige fagorganisasjoner til å øke sin tilstedeværelse, spesielt i vikarbyråene.

DEN SISTE TIDENS avsløringer belyser også behovet for å endre offentlige etaters praksis når det gjelder bruk av vikarbyråer. Som servitører ble vi gjennom Adecco leid ut til flere prominente offentlige etater, og jeg vil påstå at de fleste norske politikere har opplevd å bli servert av vikarer fra Adecco på ulike offentlige tilstelninger. Offentlige etaters samarbeid med vikarbyråer som Adecco er ikke bare et direkte bidrag til økt sosial dumping, men det viser også at mange offentlige etaters praksis er fullstendig blottet for samfunnsansvar.
Adecco og de øvrige vikarbyråene, offentlige etater og fagorganisasjoner må få slutt på den pågående sosiale dumpingen innenfor vikarbyrånæringen.

LES ADECCOS SVAR: - Vi kjenner oss ikke igjen