Anmeldelse: Vikingane 2 på NRK

«Vikingane» er en av få komiserier som kan åpne med en voldtektsvits

Sesong to er enda bedre enn den første.

GJENSYN MED NORHEIM: Sesong to av komiserien om norske vikinger har premiere fredag 3. november. Video: NRK Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

«Vikingane» må være en av veldig få komiserier som kan åpne med en voldtektsvits, og komme unna med det. Vikingene fra Norheim har fått fans både i inn- og utland, mye takket være den drøye humoren. Nå strammes skruen enda litt mer til.

Andre sesong sparker både innover og utover, og harselerer både med seg selv, med tv-seriemediet, og ikke minst med vår tro på det moderne samfunnets fortreffelighet. For dette er jo ikke egentlig en serie om vikingtida. Det er en situasjonskomedie om 2017-mennesket og dets små og store problemer, satt i en verden der du kan bli drept hvis du glemmer å invitere alle på fredagsmjøden.

Conradi storspiller

I første episode smiler gudene til Norheim-vikingene, som har vært på et vellykket tokt vestover, ledet av den barske høvdingen Arvid (Nils Jørgen Kaalstad). Han og Frøya (steintøffe Silje Torp) kan endelig leve ut sin kjærlighet, etter at de slitsomme ektefellene deres rømte i retning Roma forrige sesong. Men snart er slangen, eller skal vi si ormen, tilbake i paradis.

Kåre Conradi fortsetter å storspille i rollen som veike, men maktsyke Orm, som drømmer så sårt om kjærlighet og respekt. Det er imponerende hvor mye han klarer å tilføre en så klassisk komediefigur. Denne sesongen får han enda mer spillerom. Det samme gjelder psykopaten Jarl Varg, norheimernes erkefiende, på evig jakt etter det forjettede kartet mot vest. Jon Øigarden spiller ham som en fnisende ond, hollywoodsk superskurk, og viser hvor lite som egentlig skiller skrekk- fra humormateriale.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.