Viktig melding: Titt på radio

- Nordmenn liker å titte, hevder NRK Petres nye ledertroika. Med denne noe uvante radio-erkjennelsen skal de nytilsatte revolusjonere radiouniverset.

I løpet av høsten vil du kunne se 80 prosent av alle Petres programmer direkte via Internett. Den progressive ungdomskanalen satser for fullt på å føre NRK inn i den nye, interaktive medievirkeligheten.

- Petre er allerede på nettet i dag. Men vi skal utnytte mulighetene mye bedre. I løpet av kort tid vil alle lytterne kunne se hva som foregår i studio, sier Anne Halvorsen (30), allerede kjent som DJ She - en av Norges mest profilerte DJ'er. I tillegg til å være kanal-nestsjef har hun ansvaret for Petres nett-satsning.

Programmer som «Poprush, 9-11» og «Rocksrevyen» har allerede fått innstallert kameraer i studio.

Lag musikken selv!

Men den interaktive satsningen stopper ikke der.

- Nå er det enkelt å lage plater hjemme, og vi åpner for at enda flere som ikke har fått platekontrakt kan sende i inn låter og små snutter og få det spilt på radioen, sier nytilsatt musikksjef Marius Lillelien (33). Han var tidligere norsk-sjefen i plateselskapet Sony Music.

«Nye» Petre kommer også til å samarbeide tettere med sine svenske og danske søsterstasjoner.
- Dermed kan Petre hjelpe norske artister inn på resten av det skandinaviske platemarkedet, sier musikksjefen.

På trynet

Petre er også i gang med å lage dataspill, og er i ferd med å gjøre det mulig for lytterne og bidra direkte til enkelte programmer via nettet.

- Petre er en levende materie som skal forandre seg hele tida. Mottoet vårt er at «vi vet ikke hvor grensen går før vi har gått over den», sier kanalsjef Nils «The Nerd» Heldal.

GLEDER SEG TIL ÅR 2000: Nestsjef Anne Halvorsen er DJ, kanalsjef Nils Heldal er mest kjent som "The Nerd" og musikksjef Marius Lillelien har fortid som "promobabe". Nå er de toppledelsen i Petre.