Viktige temaer, uviktig roman

Roda Ahmeds debut mangler snert og kompleksitet.

BOK: 27 år gamle Roda Ahmed, som er født i Somalia, men har bodd i Norge nesten hele sitt liv, har fått uvanlig mye oppmerksomhet til skjønnlitterær debutant å være. Årsaken er temmelig klar: I flere år har «innvandrerromanen» vært sterkt ønsket i norske bokbransje.

«Forberedelsen» handler da også om velkjente, men viktige problemer som kan følge i kjølvannet av å vokse opp med innvandrerforeldre i et nytt land.

Ahmed tematiserer både bruk av hijab, omskjæring av kvinner, tvangsekteskap og fordomsfulle nordmenn. I det somalisk-norske miljøet bokas hovedperson og jeg-forteller Zara vokser opp i, er menn «fødte presidenter» som kan «ha fem koner, komme og gå når han vil», mens kvinner som er så dristige at de har norske kjærester, må møte dem i skjul - i konstant frykt for at en eller annen slektning skal observere dem og rapportere videre til puritanske brødre eller fedre. I bryllupet Zara overværer hos britiske slektninger, forteller hun meget tydelig om hvordan bruden «…bare satt der som en dukke, uten ord eller meninger».

Norsk sjømann

Ahmed tegner et - etter norsk standard - mildt sagt nedslående bilde av kvinnens stilling i dette miljøet.

«Forberedelsen» er, ved siden av å være en oppvekstskildring, en bok om tre generasjoner kvinner: Zara har et nært forhold til sin kloke bestemor i London, men kommer dårligere ut av det med sin humørsyke mor i Norge. Romanen handler likevel først og fremst om et klassisk tema: Ung og ulykkelig kjærlighet mellom individer fra to kulturer - og årsakene til det. Zara forelsker seg i gutten hun kaller «Sjømannen», norske Edvard.

Mistenksomme foreldre og egen frykt gjør det imidlertid alt annet enn lett å utvikle et normalt forhold til ham. Det varer da heller ikke, og boka slutter med at foreldrenes forsøk på å gifte henne bort uten hennes samtykke, tvinger Zara til å ta et dramatisk skritt.

Svak roman

NY STEMME: Roda Ahmeds debutroman handler om tenåringsproblemer som kompliseres ytterligere av at hovedpersonen må forholde seg til norsk kultur og sin somaliske familie. Foto: LARS MYHREN HOLAND
NY STEMME: Roda Ahmeds debutroman handler om tenåringsproblemer som kompliseres ytterligere av at hovedpersonen må forholde seg til norsk kultur og sin somaliske familie. Foto: LARS MYHREN HOLAND Vis mer

Ahmed har førstehåndskjennskap til miljøer i Oslo det er uvanlig - og interessant - å se behandlet i norsk skjønnlitteratur. Når hun løfter blikket fra kjærlighetshistorien, kan hun for eksempel skrive småkvikke betraktninger om «…stedet ingen jenter liker seg, for der møter man på fettere, onkler, tremeninger, svogere og brødre», Grønland: «Har man lyst på en vellykket ektemann med eget gatekjøkken, så er det hit man må gå».

Likevel er «Forberedelsen» dessverre ikke blitt noen god roman. Selv om Zaras historie reiser betydningsfulle spørsmål, er den heller tynn, og boka mangler kompleksitet. Her står lite mellom linjene.

Karakterene er utydelig tegnet, dialogene stive og ikke sjelden intetsigende, billedbruken og språket som oftest ikke særlig elegant - her burde Gyldendal gjort en bedre jobb. Teksten er i lange perioder holdt i en naiv, ungpikeaktig tone som muligens er troverdig tenåringsspråk, men som sørger for tallrike klisjeer: Edvards kyss er magiske eller «føltes som en drøm». «…for hver dag som gikk uten ham, var jeg nærmere å miste forstanden», utbryter Zara da hun ikke har truffet sin første forelskelse på et par dager. Senere legger hun til at «Det var lidenskapen som drev oss».

For den som vil lese en perspektivrik og langt mer nyansert roman om innvandrere i Norden, er den tre år eldre svensken Jonas Hassen Khemiris «Montecore», som Gyldendal utga på norsk i fjor, et utmerket valg.

Viktige temaer, uviktig roman