Vil at aviser skal selge vin

David Montgomery vil at redaktørene skal bli mer kommersielle.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): I løpet av oktober blir Orkla Media formelt overtatt av Mecom Europe. Mange - blant andre kulturminister Trond Giske - har uttrykt bekymring over krav til økt lønnsomhet og høyere driftsmarginer når David Montgomery blir majoritetseier i 31 norske aviser.

I dagens Financial Times utdyper Montgomery hvilke tiltak som skal gjennomføres for å tjene mer penger.

- Journalister møter de største endringene i medieverden. Du kan ikke stå stille uten å gjøre noe, sier han til avisa.

Flere nye tjenester

Hovedfokuset vil bli å kutte administrative kostnader og å endre organisasjonsstrukturene.

I tillegg håper han å øke inntektene ved å lansere en rekke nye produkter - blant annet gratisaviser, magasiner og nettsider. Montgomery ønsker også å selge nye produkter, som vin og finanstjenester, ved å bruke avisenes merkevarer. Britiske aviser som The Sunday Times og Daily Telegraph gjør dette allerede i dag.

Siden enkelte Mecom-aviser har over 90 prosent av salgsinntektene fra abonnement, vil de trolig ha et nært forhold til sine lesere, skriver Financial Times.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer