Vil at aviser skal selge vin

David Montgomery vil at redaktørene skal bli mer kommersielle.

(Dagbladet.no): I løpet av oktober blir Orkla Media formelt overtatt av Mecom Europe. Mange - blant andre kulturminister Trond Giske - har uttrykt bekymring over krav til økt lønnsomhet og høyere driftsmarginer når David Montgomery blir majoritetseier i 31 norske aviser.

I dagens Financial Times utdyper Montgomery hvilke tiltak som skal gjennomføres for å tjene mer penger.

- Journalister møter de største endringene i medieverden. Du kan ikke stå stille uten å gjøre noe, sier han til avisa.

Flere nye tjenester

Hovedfokuset vil bli å kutte administrative kostnader og å endre organisasjonsstrukturene.

I tillegg håper han å øke inntektene ved å lansere en rekke nye produkter - blant annet gratisaviser, magasiner og nettsider. Montgomery ønsker også å selge nye produkter, som vin og finanstjenester, ved å bruke avisenes merkevarer. Britiske aviser som The Sunday Times og Daily Telegraph gjør dette allerede i dag.

Siden enkelte Mecom-aviser har over 90 prosent av salgsinntektene fra abonnement, vil de trolig ha et nært forhold til sine lesere, skriver Financial Times.

Montgomery vil at journalistene skal involvere seg mer i de kommersielle sidene ved avisdriften.

LETTER PÅ SLØRET: David Montgomery forteller noe mer om hvordan han vil tjene penger i et intervju med Financial Times i dag. FOTO: FRANK KARLSEN
LETTER PÅ SLØRET: David Montgomery forteller noe mer om hvordan han vil tjene penger i et intervju med Financial Times i dag. FOTO: FRANK KARLSEN Vis mer

- Redaktørene skal være kommersielt involvert på grunn av de raske endringene i mediebransjen, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mecom-sjefen bedyrer imidlertid at han er opptatt av at innsparingene ikke skal gå ut over den redaksjonelle kvaliteten på produktene.

400 mill. i renter

- Det vi vet er at Mecom driver et ekstremt lånefinanseiert selskap, med høy rente på lånet. Da er de enten nødt til å kutte dramatisk i kostnader og selge ut virksomhet, eller veldig fort finne nye måter å tjene penger store penger på fra dag én, sier Kjetil Haanes, tillitsvalgt i Orkla Media og styremedlem i Orkla, til Dagbladet.no.

Ifølge Dagens Næringsliv måtte David Montgomery låne 70 prosent av kjøpesummen da han gikk til anskaffelse av Orkla Media for 7,5 milliarder kroner.

Det innebærer årlige renteutgifter på over 400 millioner kroner.

- Det finnes ikke penger i systemet til å starte opp nye prosjekter, altså må det kuttes. Faktum er at Orkla Media har solgt til en blakk ire, og nå blir konsekvensene at vi går en svært lite hyggelig tid i møte, sier Haanes.

- Desperat

I en børsmelding Mecom sendte ut i juli het det at Mecom vil satse på sentralisering av administrasjon, effektivisere arbeidsmetoder og spare penger på såkalte skalafordeler, med andre ord å samordne funksjoner som trykkeri, regnskap og IT over landegrensene.

I børsmeldingen het det at det ligger betydelig forbedringspotensial når det gjelder utbytte for bedriftene i Orkla Media, som i snitt gir 7 prosent i årlig avkastning.

Montgomery har tidligere gitt uttrykk for at han vil premiere forslag som bidrar til å øke inntjeningen.

- Problemet hans er at han er på desperat jakt etter friske midler. Men for all del, klarer han å komme opp med en genial idé som skaffer penger med en gang er det selvfølgelig interessant, sier Kjetil Haanes.