VIL HA TV- OG BREDBÅNDSKILLE: Forbrukerombud Gry Nergård vil at kundene skal kunne beholde bredbåndet selv om de sier opp tv-avtalen med Canal Digital.
Foto: Berit Roald / Scanpix
VIL HA TV- OG BREDBÅNDSKILLE: Forbrukerombud Gry Nergård vil at kundene skal kunne beholde bredbåndet selv om de sier opp tv-avtalen med Canal Digital. Foto: Berit Roald / ScanpixVis mer

Vil at Canal Digital-kundene skal kunne si opp tv-avtalen

Forbrukerombud Gry Nergård.

(Dagbladet): Konflikten mellom TVNorge-eide Discovery Networks og Telenor-eide Canal Digital, går nå inn i sin andre uke.

Forhandlingene har ført til fortvilelse for svært mange tv-seere den siste uka.

Frusterte kunder Partene har etter en uke med forhandlinger fortsatt ikke kommet til enighet i saken, og dermed står 2,8 millioner norske tv-seere fortsatt uten Discoverys 13 kanaler på ubestemt tid, inklusive TVNorge, MAX, FEM og Discovery Channel.

Aldri har Forbrukerrådet fått flere henvendelser fra frustrerte tv-kunder.

To millioner nordmenn står uten tilbudet de har betalt for.

Vil skille tv-avtale og bredbånd Forbrukerombud Gry Nergård skriver i en mail til Dagbladet at de har bedt Canal Digital vurdere å åpne for at Canal Digital-kundene skal kunne si opp tv-avtalen, men beholde bredbåndet.

- Det må jo også være i deres interesse å beholde bredbåndskundene sine gjennom denne konflikten, skriver hun.

Separeres i løpet av året Informasjonssjef i Telenor, Tormod Sandstød, opplyste til Dagbladet før helga at de jobber med å endre på koblingssalget som gjør at forbrukerne må kjøpe nettilgang og tv-signaler samlet. 

- Vi orienterte forbrukermyndighetene om dette for et år siden, og vi har et mål om å dele opp separate produkter i 2016. Men før vi gjør det er det mange tekniske løsninger som må på plass, og vi er nødt til å sørge for at det skjer på en god måte på vegne av de kundene våre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sandstød har nå gått ut i pappapermisjon og mandag morgen er det kommunikasjonssjef Kristine Meek som svarer.

-Vi stiller oss litt undrende til at disse uttalelsene kommer fra Forbrukerombudet nå. Vi har allerede orientert om at vi ønsker å frikoble tv-og bredbåndstilbudet. Det er tekniske grunner til at dette tar tid og det er Forbrukerombudet godt orientert om, første gang i oktober 2015, sier hun.

Ulovlig? Meek sier Telenor også regarerer på påstandene om ulovlighet som ble fremmet i helgen. Forbrukerombudet sa da at det kan være ulovlig at seerne ikke selv kan velge kabel-tv-leverandør.

- Telenor og Canal Digital var den første aktøren som gikk ut og sa at vi kommer til å tilby bedrebånd og tv-kanaler separat i 2016. Vi har ikke fått noen signaler om at vi gjør noe ulovlig. Vi opplever at vi har en god dialog med Forbrukerombudet og synes det er viktig å informere om hvordan vi jobber. Vi gjør det vi kan for å holde kundene fornøyd i det som er en vanskelig situasjon for både oss og kundene.

Forbrukerombudet sier til Dagbladet mandag formiddag at de ikke har mottatt noe svar på anmodningen sin ennå.

- Vi har anmodet dem at i den situasjonen vi er i, kan de gi kundene muligheten til å si opp tv-avtalen. Det er et spørsmål vi har rettet til Canal Digital og det har vi ikke fått noe svar på. At det skal avvikles i 2016 er det ikke noen tvil om, sier Nergård.

- Før en slik endring kan tre i kraft, må vi blant annet gjøre omfattende endringer i it-systemer og endre vesentlig forretningslogikk, forklarer Meek.