Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Vil at Spotify dropper gratisløsning

Bygger opp til streamingkrig i USA.

BETALING ELLER IKKE?: Spotify møter betydelig skepsis på det amerikanske markedet. Årsaken er at de fremdeles tilbyr en reklamefinansiert variant, i tillegg til premiumvarianten som gir tilgang til bruk på iPhone og iPod Touch.
BETALING ELLER IKKE?: Spotify møter betydelig skepsis på det amerikanske markedet. Årsaken er at de fremdeles tilbyr en reklamefinansiert variant, i tillegg til premiumvarianten som gir tilgang til bruk på iPhone og iPod Touch. Vis mer

||| (Dagbladet.no): Mens norske musikkelskere har kunnet fråtse i streamingtjenester som Spotify og Wimp i lang tid nå, har abonnementsløsninger hatt langt større trøbbel med å etablere seg på det amerikanske markedet.

Men nå forbereder flere teknologiselskaper en ny offensiv. 

I løpet av de kommende månedene vil en rekke nye aktører forsøke å vinne publikum, rapporterer New York Times.

Vil at Spotify tar betalt
Blant disse er også Spotify, som tilsynelatende har brukt lang tid på å komme seg inn på det amerikanske markedet.

Årsaken er betydelig skepsis i amerikansk bransje når det gjelder Spotifys gratisvariant, skriver New York Times.

- Vi liker Spotify som vår partner i Europa, men ser gjerne at de tar steget mot en betalt abonnementsløsning, sier Thomas Hesse, direktør for Sony Musics digitale avdeling, til avisa.

Som Dagbladet.no tidligere har skrevet, sliter Spotify med inntjeningen i Europa fordi så få har valgt å betale for tjenesten.

I løpet av en måned tidligere i år hadde selskapet i England bare 900 000 kroner i reklameinntekter, til tross for en brukermasse på 500 000 mennesker.

Siden har Spotify som kjent lansert sin mobilapplikasjon som bare fungerer mot betaling.  

Flere konsepter
Spotify blir trolig ikke den første som nå forsøker seg på USA. Mog, som beskrives som en krysning mellom en ordinær streamingtjeneste og en nettradio, skal for eksempel lanseres 26. november.

Prisen på denne blir drøyt 30 kroner i måneden for bruk på datamaskinen, og 65 kroner hvis den også skal benyttes på mobiltelefon.

Kazaa-gründerne Niklas Zennstrom og Janus Friis planlegger også et nytt konsept, kalt Rdio.

Og i går ble det dessuten klart at tjenesten Grooveshark - som har vært truet av søksmål av EMI - likevel unngår rettslige skritt, og snart er klar for lansering.

De satser nå alt på å lansere før Spotify.

- Vi er oppsatt på å få til avtaler med alle de store plateselskapene, slik at de som sitter på rettighetene og lager musikken får betalt. Det er til syvende og sist det dette handler om - å sørge for at de som lager kunsten faktisk får inntekter, sier Groovesharks informasjonsansvarlige Isaac Moredock til Wired.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling