LA UT ANNONSE:  Tobarnsmor Kristin Buvik ble provosert av de kjønnsspesifikke barnebøkene barna fikk til jul, og la derfor ut denne annonsen på Finn.no. Foto: Privat/ Skjermdump Finn.no
LA UT ANNONSE: Tobarnsmor Kristin Buvik ble provosert av de kjønnsspesifikke barnebøkene barna fikk til jul, og la derfor ut denne annonsen på Finn.no. Foto: Privat/ Skjermdump Finn.no Vis mer

Vil brenne opp barnas julegaver

- De er kjønnsdiskriminerende og tullete.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

(Dagbladet): Bøker er ofte populære gaver i jula, men for tobarnsmor og sosiolog Kristin Buvik falt ikke barnebøkene under juletreet helt i smak i år.

Derfor har hun nå lagt ut en annonse på Finn.no med tittelen: «Kjønnsdiskriminerende barnebøker gis bort».

I annonsen har hun lagt ut fem bøker med titler som adresseres til henholdsvis gutter og jenter, som for eksemplel «Godnatthistorier for gutter», «Sangbok for jenter», og «Kokebok for jenter».

«I samråd med ungene gir vi bort tåpelige barnebøker som skaper kunstige skiller mellom gutter og jenter. Bøkene gis bort samlet til en famile uten barn. Kan brukes til opptenning i peisen eller som fyllmasse i hagen», skriver hun i annonsen.

Provoserer - Det provoserer meg at det ikke skal være mulig å kjøpe en sekk, drikkeflaske, eller noe som helst, uten at det skal være egne produkter for jenter og gutter. Hvorfor kan man ikke lage nøytrale produkter, spesielt knyttet til mat, musikk og litteratur, som virkelig ikke har noe med kjønn å gjøre, sier Buvik til Dagbladet.

Hun har to barn, en gutt på fire år og en jente på ti år. Etter å ha tatt en prat med barna ble de enige om at det var rart at innholdet i bøkene skulle fordeles på kjønn.

-I boka «Godnatteventyr for gutter» er det for eksempel helt vanlige eventyr, som for eksempel Rødhette. Verken jeg eller barna ser poenget i at det er en mer egnet historie for gutter, sier hun og fortsetter:

- Det blir helt tullete. Tiåringen min sier at det sikkert er fordi forlagene er ute etter å tjene mer penger. Samtidig er samfunnet så ekstremt fokusert på å skille disse kjønnskategoriene.

Hun har allerede fått stor respons på Finn-annonsen fra folk som synes den er morsom, og stiller seg bak budskapet. Det er foreløpig ingen som har ønsket å hente bøkene.

- Tror du noen tør å kjøpe disse bøkene til barna dine neste år?

- Jeg tenker jo at dette kanskje er litt flaut for dem som ga oss bøkene i gave, men jeg har sagt til barna at jeg tar på meg skylda for dette. Og nei, de mente nok ikke noe vondt med å kjøpe disse gavene. Det er jo markedet som legger opp til det.

Tre av bøkene som listes opp i Finn-annonsen kommer fra Spektrum forlag. Forlagssjef i Spektrum, Cyrus Brantenberg, sier til Dagbladet at grunnen til at de fortsetter å selge disse bøkene til tross for kritikken bøkene har fått, er at kundene etterspør bøkene og de har solgt godt.

Dalende trend Han sier imidlertid at trenden med å lage bøker «til jenter» og «til gutter» er på vei ned, og var en gimmick som var mer populær for noen år siden.

- Jeg skjønner at noen helt åpenbart lar seg provosere av det. Men samtidig tror jeg ikke dette er noe mannen i gata bryr seg om. Vi har fått ca 13 eposter om saken siden vi begynte å selge disse i 2004, sier han og fortsetter:

- De fleste forstår at merkelappen « ... for gutter» eller «... for jenter» ikke er ment alvorlig i forhold til å utestenge noen fra å lese bøkene, men en veiledning til den som skal handle inn boka. Vi har gjort et utvalg som vi mener passer bedre for målgruppen som vi har skrevet opp tydelig på omslaget.

Han mener Buvik overdriver grovt når hun sier at det er umulig å få tak i noe kjønnsnøytralt, og viser til at flesteparten av bøkene deres ikke er kjønnsspesifikke.

- Det er likevel en kjennsgjerning at gutter leser mindre bøker og er mindre opptatt av matlaging enn jenter. Det å for eksempel lage egne kokebøker for gutter og jenter, kan derfor trigge gutter til å lese og lage mat. Da har man kanskje oppnådd noe positivt?, spør han.

De to resterende bøkene i Buviks annonse er det forlagene Victoria AS og Faktabokforlaget som står bak. Faktabokforlaget har ikke besvart Dagbladets henvendelse.

Forlagssjef i Victoria AS, Ola Palm Helland, viser til en tidligere artikkel i Dagbladet om sangbøkene fra forlaget, og ønsker ikke å kommentere utover det.  

Den gang påpekte Helland at de ikke har andre kjønnsdelte utgivelser enn sangbøkene, men at akkurat disse bøkene er tydelig delt.

- Jeg er ikke overrasket over at enkelte reagerer, vi hadde flere runder med diskusjoner på forlaget før vi valgte å lage bøkene. Likevel har vi valgt å ikke ha flere så kjønnsdelte utgivelser fordi vi mener vi har langt bedre måter å treffe leserne, sa han da.

- Fordomsfullt Journalist og forfatter Oda Faremo Lindholm, som blant annet har skrevet om s
stereotype kjønnsroller i populærkulturen i boka «Bullshitfilteret», sier til Dagbladet at hun mener det hovedsakelig er to grunner til å lage kjønnsspesifikke bøker.

-  Den ene grunnen er den litt fordomsfulle og feige oppfatningen om at gutter for eksempel ikke leser like mye eller ikke lager mat i like stor grad som jenter, noe jeg tror ikke stemmer. Noen av verdens største kokker er menn, så det bør ikke være mangel på mannlige matforbilder, sier hun og fortsetter:

- Men den aller største delen av dette handler nok om salg. I en familie med en gutt og en jente forsøker forlagene å tvinge foreldre til å kjøpe begge bøkene, og dermed selger forlagene dobbelt opp. Det er kjempesmart ut ifra salgsperspektiv.

Hun mener bøkene i stor grad er med på å snevre inn barns virkelighetsoppfatning ved at de for eksempel spiller på stereotypiske blå og rosa forsider, eller legger opp til at mer voldsomme eventyr, som for eksempel Rødhette, passer bedre for gutter.

- Bøkene er med på å kraftig underbygge den kjønnsdelte virkeligheten, sier hun.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer