SNART TIL NORGE: Snart kommer iPad i vanlig salg i Norge. Vi vet at nettbrett utløser betalingsvilje, men gjør de det for redaksjonelle nyheter? Foto: SCANPIX
SNART TIL NORGE: Snart kommer iPad i vanlig salg i Norge. Vi vet at nettbrett utløser betalingsvilje, men gjør de det for redaksjonelle nyheter? Foto: SCANPIXVis mer

Vil du betale for avis på iPad?

Brettaviser søker lesere.

Hei, kvinne, lurer du på hva du skal ønske deg til jul? Gavetipset fra Henne-redaktør Ellen Arnstad er en iPad. På et debattmøte om medienes iPad-strategier nylig, stilte Arnstad i vekkelsesmodus med et gedigent kors rundt halsen og iPad-bibelen i hånda. Hun mente dette var den perfekte julegaven fra ham til henne, et accesoir på nivå med en designerveske, og dingsen som ville få norske kvinner til å netthandle som aldri før. Om redaktøren registrerte blikkene en del kvinnelige netthoder i salen sendte hverandre, er usikkert.

HENNE i iPad-utgave skal koste det samme som papirutgaven. Arnstad er ikke den eneste som satser høyt. I mediehus over hele verden løper redaktører, direktører og forretningsutviklere rundt i gangene med surfebrett under armen og et pussig lite smil om munnen. Nå skal ånden lures tilbake i flaska. Nå skal det lages god gammeldags avis for skjerm, med ordentlig layout, mot betaling.

Endelig skal gutta boys ta tilbake kontrollen nettet tok fra dem.

DEN DIGITALE MEDIEFRAMTIDA er mobil. Men kan betalt innhold for bærbare duppeditter redde de gamle mediehusene? Om lag 40.000 nordmenn har skaffet seg iPad fra utlandet. Er det begynnelsen på en eksplosjon i det hjemlige salget av brett fra Apple og andre leverandører? Padda kommer i salg om kort tid, men er jo ikke akkurat billig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er forbrukerne villige til å betale for en mer redigert og papirliknende leseopplevelse, selv om den mangler den reklamefinansierte webavisas kontinuerlige oppdateringer, dype lenker og tette integrasjon med sosiale medier, og heller ikke kan matche papiravisas enkle og oversiktlige robusthet?

NOE AV SVARET får vi når VG lanserer den første virkelig påkostede norske iPad-avisa, med to daglige «utgaver» fokusert på økonomi om morgenen og underholdning om ettermiddagen. Prisen ligger visstnok rundt femti kroner i måneden, altså dramatisk mye rimeligere enn papiravisa.

VG Nett-redaktør Espen Egil Hansen er nøktern, og sier det haster med å komme seg på banen for å gjøre feil og lære av dem. VG har fått kritikk for at iPad-utgaven skal være gratis i en to måneders lanseringsperiode.

Men det er jo en velprøvd markedsstrategi i narkobransjen, der det første skuddet alltid er gratis.

FORUTSETNINGEN er at produktet er noe markedet blir hektet på. I dag er situasjonen at det ikke finnes noe marked, slik Sigmund Clementz, prosjektleder i Hjemmet Mortensen, slo fast på iPadmøtet i regi av norske nettjournalister. Han er ansvarlig for lanseringen av Bonytt Bad, en iPad-applikasjon som har solgt i overkant av tusen eksemplarer, trolig i all hovedsak til folk som går på iPadmøter.

Det er nok til å toppe salgslistene i Apples nettbutikk noen dager, men knapt noe å leve av.

MEDIENE trenger flere digitale bein å stå på. Den annonsefinansierte nettavisa er på langt nær så vaklevoren som enkelte skal ha det til, men den er sårbar.

De som gjør som Rupert Murdoch, og satser alt på betalingsmodellen, spiller imidlertid høyt. Ikke bare med egen framtid, men også med nettets. Om nettbruken flytter seg fra den åpne, lenkbare og sosiale weben og inn i lukkede betalingssiloer, kan vi bevege oss i retning et balkanisert, kabel-tv-liknende internett. Med norske mediers sterke posisjon i nettmarkedet følger et samfunnsansvar for å bidra til at det åpne nettet ikke forvitrer.

Det er internett som er sivilisasjonsframskrittet. iPad er bare en dings.