KOMMENTERER: Per Sundnes og Frode Larsen skal livekommentere «La Traviata» under Operaens 10-årsjubileum. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
KOMMENTERER: Per Sundnes og Frode Larsen skal livekommentere «La Traviata» under Operaens 10-årsjubileum. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Per Sundnes og Frode Larsen:

- Vil du ha porno, drap og incest, så må du hit

Per Sundnes og Frode Larsen blir tv-kommentatorer i helga - men det er ikke «Eurovision» de tar for seg.

(Dagbladet): - Dette er så porno at du må holde deg for øya, mamma! Dette passer ikke for deg!

Ordene kommer fra en energisk, nesten ropende, Per Sundnes (51). Omtrent på denne måten skal han og Frode Larsen (43) livekommentere operaen «La Traviata» på NRK2 lørdag.

Dagbladet møter radioprofilene i Operaen i Bjørvika, som denne uka har tiårsjubileum. De leder ellers programmet «Klassisk vorspiel» på NRK Klassisk, der de tar for seg et bredt spekter av klassisk musikk.

NRK skal sende over 13 timer med «sakte-tv» fra praktbygget, der Sundnes og Larsen er en del av tv-programmet.

OPERAFRELSTE: Per Sundnes og Frode Larsen har begge et lidenskaplig forhold til opera. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
OPERAFRELSTE: Per Sundnes og Frode Larsen har begge et lidenskaplig forhold til opera. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Vi kommenterer stykket som om vi hadde sittet i sofaen hjemme og skulle ha sett det selv på tv, presiserer Larsen.

Gratisbilletter

Jubileumsforestillingen med «La Traviata» blir spesiell på flere måter. Salen fylles nemlig opp med folk som aldri har satt sine bein i Operaen før.

Operaen har gitt to gratisbilletter til hver av landets 422 ordførere, som igjen har gitt disse videre til innbyggere som ikke har sett en opera før.

Larsen tror at mange unngår Operaen fordi de har en forestilling om at de ikke helt vil passe inn.

Saken fortsetter nedenfor.

- Opera er skrevet, og ment, for å være for folk. Den eneste kvalifikasjonen man trenger for å dra på en opera, er at man klarer å komme seg inn døra, sier han og fortsetter:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er det sunneste dopet som finnes. Risikoen for å bli overveldet og blåst av banen er overhengende stor her inne.

- Burde ha vært 18-årsgrense

«La Traviata» er kjent som verdens mest spilte opera, og det ble skrevet i 1853 av Giuseppe Verdi. Oppsetningen i Operaen vil visuelt sett ligge en del nærmere vår tid.

- La Traviata er den første sosialrealistiske operaen og handler om noe som alle kan relatere til; hjertesmerte, kvinnekamp og frigjørelse. Det treffer godt i disse #metoo-tider, sier Sundnes.

KLASSIKER: La Traviata er verdens mest spilte opera. Her ser vi Aurelia Florian i rollen som Violetta Valéry. Foto: Erik berg / Operaen
KLASSIKER: La Traviata er verdens mest spilte opera. Her ser vi Aurelia Florian i rollen som Violetta Valéry. Foto: Erik berg / Operaen Vis mer

Han mener at operaforestillinger generelt ofte er drøyere enn det mange tror. Det gjelder også «La Traviata».

- Altså, det burde det ha vært 18-årsgrense på «La Traviata». Åpningsscenen er en fest der hovedrollen begynner å ta av buksene på de mannlige festdeltakerne, opplyser operaentusiasten.

- Dette er ikke et sukkersøtt eventyr, det er ordentlig møkkete, legger Larsen til.

Operaen er stedet du drar om du vil bli sjokkert, ifølge Sundnes. For ham er opera «det originale rock 'n roll».

- Hvis du vil ha dugg i barten; å bli overrasket og sjokkert, så går du ikke på en rockekonsert. Sjokkrocken er død for lenge siden. Vil du ha porno, drap og incest, så går du i Operaen. Det er så eksplosivt, sier Sundnes.

- Her er det altså voksne menn som blir født på scenen ut av kjempevaginaer. Du får så mange bilder i hodet at du må bruke lang tid på å bearbeide det, humrer han.

Buer i Operaen

Begge tv-kommentatorene er enige om at Operaen i Bjørvika har vært viktig for å etablere en større operakultur i Norge.

- Alle avdelingene har løftet seg - og de har klart å holde et helt vanvittig nivå på forestillingene. Det meste av det de har produsert selv er enestående, sier Larsen og trekker fram «A Swan Lake» som et personlig høydepunkt.

De to mener at atmosfæren under norske operaforestillinger er i ferd med å endre seg, og at vi tar etter italienske tradisjoner.

I Italia er det for eksempel vanlig at folk buer hvis de er misfornøyde med en forestilling. Det har de i seinere tid opplevd i Operaen i Bjørvika.

- Jeg blir sjokkert når jeg er i en operasal og folk begynner å bue på regissører og dirigenter. Da får jeg sjokk, og det har begynt å skje i Norge òg. Det er så innmari gøy, synes Sundnes.

- Dette er for eksempel en moderne oppsetning av La Traviata, og da kan noen av dem som er tradisjonelle heller ønske å ha det på gamlemåten.