- Vil gjøre Norge til latter

Nordiske musikkanmeldere og Grand Prix-eksperter slakter den norske favoritten.

(Dagbladet): Fredrikstad-duoen Staysman & Lazz seiler opp som en av favorittene foran kveldens Melodi Grand Prix-finale. De ligger i toppskiktet blant internasjonale bookmakere og har i særklasse flest avspillinger av sitt bidrag på både Spotify og Youtube.

Låta og videoen «En godt stekt pizza» blir imidlertid mottatt med sjokk og vantro blant musikkanmeldere og Grand Prix-eksperter i de andre nordiske landene - som vanligvis er våre nærmeste allierte når poengene skal deles ut i den europeiske finalen.

Musikkredaktør i den svenske storavisa Expressen, Anders Nunstedt, varsler at hele kontinentet kommer til å le av Norge dersom det er Staysman & Lazz som blir sendt til Wien.

- Dette kan være den mest smakløse pizzaen jeg har sett. Den er catchy, men idiotisk og talentløs. Europa kommer til å hånle av de norske dumhetene, sier han etter å ha sett den offisielle musikkvideoen, som er full av halvnakne jenter, simulert sex og fyll.

Ylvis-paradokset Nunstedt mener det er paradoksalt at harry-duoen er favoritter i den norske finalen, mens Ylvis opptrer som pauseinnslag i den svenske Melodifestivalen som også går av stabelen lørdag.

- Hvis det er Staysman & Lazz det norske folk vil sende til Wien, er Norge ille ute. Hva skjedde med den glade, varme, norske humoren? Hva skjedde med den gode smaken? Hvorfor opptrer Ylvis i Stockholm i kveld, og ikke i Melodi Grand Prix? lurer Nunstedt, som sammenlikner Staysman & Lazz med det svenske dancefenomenet Rednex, som herjet på 90-tallet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg vil be om forlatelse for Rednex. Det er jo åpenbart at disse tullingene er en slags vanvittig, beruset charterversjon av dem, sier musikkredaktøren.

Heller ikke i København finnes det noen forståelse for sjarmen i «En godt stekt pizza».

- Er dette en favoritt? Jeg vil kalle det misbruk av en fiolin. I Danmark pleier vi å si at boken om norsk humor består av én blank side. Det blir dessverre bekreftet i videoen til «En godt stekt pizza», sier musikkredaktør Jan Eriksen i danske BT.

- Selve melodien kan mulighens bli en hit i barene ved Svartehavet - også blant danske unge. Men i Østerrike vil den framkalle latter, mener han.

Vendepunkt Musikkanmelder Adda Soffía Ingvarsdóttir i Islands største avis Frettabladid sier hun først og fremst håper at låta er en eneste stor spøk.

- Dette er ikke hvordan Norge ønsker å bli representert i Europa. Staysman & Lazz bør dessuten minnes om at dette er en låtkonkurranse, ikke en videokonkurranse, så hva har de tenkt å gjøre på scenen? Låta høres ut som «Cotton Eye Joe» møter Scooter, og det er ikke godt ment, sier hun.

- Jeg tror dette kan bli et vendepunkt for melodikonkurransen, og vi bør spørre oss selv om dette er veien vi ønsker å gå, sier Ingvarsdóttir.

Rølpeband Staysman - eller Stian Thorbjørnsen som han egentlig heter - synes selv det er storartet med de negative tilbakemeldingene på låta.

- Vi har som ambisjon å bli Norges største rølpeband, og det er en sjanger som per definisjon skal høste lave terningkast. Jeg tror fansen vår hadde blitt skuffa hvis vi hadde begynt å få gode anmeldelser, sier han.

- Samtidig merker jeg meg at anmelderne innrømmer at det er fengende. Det er nettopp det det skal være - fengende og enkelt. Man skal lære seg å like det etter å ha hørt det en gang, sier Thorbjørnsen, som tidligere er kjent som deltaker i «Paradise Hotel».

Har knekt koden Av «Idol»-dommer og musikkbransjemann Gunnar Greve, manager til en av Thorbjørnsens konkurrenter i kveldens finale, utropes Staysman til en foregangsmann når det gjelder å kultivere en fanbase på sosiale medier.

- Han har knekt koden på de digitale plattformene, og skjønt hvordan man kommuniserer og interagerer med fansen. Det gjenstår imidlertid å se om dette kan konverteres til stemmer i Melodi Grand Prix. Det aner meg at de som ser på MGP er en annen demografi enn de som er på Youtube og Spotify, sier Pettersen.

Det er Staysman selv enig i.

- Det kan likevel hende det sitter noen og ser på Melodi Grand Prix som hørte låta vår på fest forrige helg, og at det kan gi en gjennkjennelsesfaktor vi kan dra nytte av, tror han.