Vil gjøre P5 til kvinnenes favoritt

Radio2Digital, som tapte konsesjonskampen mot Kanal4, har skiftet navn til Kanal 5. Nå skal de tekkes kulturministeren ved å appellere til kvinner i sin P5-søknad.

I løpet av denne eller neste uke offentliggjør Kulturdepartementet utlysningsteksten til P5, den siste riksdekkende radiokonsesjonen. Selskapet Kanal 5 utfordrer allerede nå kulturminister Valgerd Svarstad Haugland når hun skal velge hvem som får den ettertraktede konsesjonen. Mange tror P4 får konsesjonen, som et slags plaster på såret for at de mistet sin nåværende konsesjon. Men det verken tror eller håper investorene bak Kanal 5.

Radio tilpasset menn

Det er flest menn som hører på radio, og andelen menn er enda større enn kvinner blant de som hører på kommersielle radiokanaler. For at Norge skal få et mest mulig komplett radiotilbud for befolkningen, mener Kanal 5 at en radio som retter seg mot kvinner og som lager reportasjer om kultur, livsstil og trender, er det som mangler.

- Vi skal bli en radiokanal som er noe annet enn Norge Rundt og Ni-timen. Vi skal ligne mer på Magasinet i Dagbladet, sier Hans Kr. Amundsen, sjefredaktør i Nordlys og leder av styringsgruppa i Kanal 5.

Geografisk spredning

Kanal 5 spår allerede nå at dagens P4 blir ganske like om de får sende på P5, og det er det lytterne som vil tape på. I tillegg mener de det ikke gavner lytterne at både Kanal4 og P4 skal ha hovedkontor på Lillehammer. Kanal 5 vil ligge i Tromsø, en by som er kjent for å være trendsetter innenfor flere kulturområder, men spesielt musikk og film.

KVINNER OG KULTUR: Moderne og norsk musikk vil prege sendeflatene til Kanal 5 om vi får radiokonsesjonen, sier Hans Kr. Amundsen, sjefredaktør i Nordlys og Kanal 5-utreder.