Vil ha færre norske filmer

Til tross for enkelte storsuksesser, sliter mange norske filmer på kino. Lene Løken i Film og kino mener det må lages færre, og heller bruke pengene på lansering.

(Dagbladet): Bare halvparten av de norske spillefilmene som har kommet for voksne i 2014, er sett av flere enn 10 000 på kino.

For filmprodusenter er dette et vesentlig mål å nå. Selger ikke en film mer enn 10 000 billetter, får den ikke etterhåndsstøtte av Norsk Filminstitutt.

Barnefilmene «Doktor Proktors prompepulver», «Karsten og Petra på vinterferie» og «Kule kidz gråter ikke» er de eneste norske 2014-filmene som har oppnådd sekssifrede salgstall.

For halvparten av de resterende filmene er ikke engang 10 000-målet nådd.

Den svært kritikerroste «Blind», som hadde premiere Sundance-festivalen i USA, karret seg over merket etter sju uker på kino.

«Søvngjengeren», den mye omtalte debutfilmen til regissør Mona Fastvold med «Girls»-kjendisen Brady Corbet i en sentral rolle, og som også var i Sundance, er ikke engang halvveis.

- Bruk mer på lansering Lene Løken i bransjeorganisasjonen Film og kino mener det lages gode norske filmer, men at selve lanseringen av dem svikter.

BRUK MER PÅ LANSERING: Direktør Lene Løken i bransjeorganisasjonen Film & kino mener norsk filmpolitikk fokuserer for mye på produksjon og for lite på lansering. Foto: Erlend Aas / SCANPIX
BRUK MER PÅ LANSERING: Direktør Lene Løken i bransjeorganisasjonen Film & kino mener norsk filmpolitikk fokuserer for mye på produksjon og for lite på lansering. Foto: Erlend Aas / SCANPIX Vis mer

Nå tar hun til orde for at med mindre den totale filmstøttepotten økes, må det må lages færre eller billigere filmer, for at det skal bli mer midler til pr-aktiviteter og markedsføring.

- Vi fordeler statsstøtte til produksjon, men legger ikke nok midler i å følge opp filmene ute på kinoene. Resultatet er at norske filmer som får internasjonale priser og premier og mottar meget gode anmeldelser, ikke blir sett. «Blind» er et eksempel på en film som burde vært sett av mange flere, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Når man investerer mye penger i en film må man også følge den opp ute på kinoene. Ikke minst burde alle kinoer få lov til å vise den. Slik er det ikke i dag, sier Løken.

- Plasserer ansvaret på feil sted «Blind»-produsent Sigve Endresen i Motlys er ikke enig, og mener tvert imot at kinoene selv må ta mer ansvar for såkalte kvalitetsfilmer.

- Vi er glade for at «Blind» bikket 10 000, alternativet ville vært en katastrofe for oss. Samtidig er langt fra fornøyde med resultatet og mener filmen burde vært sett av flere. Det er imidlertid ikke lanseringsbudsjettet som er problemet. Vi brukte rundt 1,6 millioner på å lansere «Blind», sier han.

- Løkens utspill blir å plassere ansvaret på feil sted. Etter digitaliseringa av kinoene er det blitt slik at alle til enhver tid kan vise hvilke filmer de vil. Da taper slike filmer mot mer kommersielle produksjoner. At mange kinoer i det siste er blitt privateide, hjelper heller ikke på saken, sier Endresen.

På vei ut i verden på nett Heller ikke produsenten bak «Søvngjengeren», Karin Julsrud i 4 1/2 Fiksjon, mener Løken treffer blink.

Hun tror filmen fortsatt har potensiale til å nå mange når den er ferdig på kino og blir tilgjengelig for eksempel på streamingtjenester.

- Løken er ikke helt oppdatert på hva vi gjør på lanseringssiden. Dette handler om publikum og deres vaner som er sterkt endret de siste par årene med inntog av alle digitale plattformer og stort og lett tilgjengelig kvalitetsfylt tilbud. Ikke minst på seriefronten - men folk velger også å vente med å se de små filmene til de er på nett, sier Julsrud.

- Det er mer og mer de store filmene som trekker på kino, der folk vil ha en opplevelse i større skala, samt ta med familien og se en familiefilm. Det er vi som produsenter som nå utfordres på hvilke plattformer vi presenterer produktene våre på. «Søvngjengeren» selger fortsatt, også på kino, men i langsom og liten skala. Den er på vei ut i verden, også på nett. Det blir en spennende reise, sier hun.