REAGERER: Manusforfatterne bak tv-serien «Frikjent», Siv Rajendram Eliassen og Anna Bache-Wiig, reagerer på at det er så få kvinnelige hovedroller i norsk tv-drama. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
REAGERER: Manusforfatterne bak tv-serien «Frikjent», Siv Rajendram Eliassen og Anna Bache-Wiig, reagerer på at det er så få kvinnelige hovedroller i norsk tv-drama. Foto: Torbjørn Berg / DagbladetVis mer

Vil ha støtte til kvinnedrama

Manusforfatterne bak «Frikjent» reagerer på skjevfordeling i norsk tv-drama. Nå tar de til orde for en ordning som skal jevne ut kjønnsfordelinga.

(Dagbladet): - En kvinnelig hovedrolleinnehaver i femtiåra? Ingen vil se det.

Slik skal de norske serieskaperne Anna Bache-Wiig og Siv Rajendram Eliassen ha blitt møtt da de skulle selge inn «Frikjent» i USA.

Dramaserien går på TV 2 i vår med Nicolai Cleve Broch og Lena Endre i de sentrale rollene. Amerikanerne mente at en voksen, mektig kvinne som skulle gjøre livet surt for seriens mannlige protagonist gjennom ti episoder - uten å ville ligge med ham, var et problem. 

Hendelsen omtaler Bache-Wiig og Rajendram Eliassen i et debattinnlegg i dagens Dagbladet. Der problematiserer de den skjeve kjønnsfordelinga av hovedroller i norsk tv-produksjon, og påpeker samtidig at dette er et internasjonalt problem.

«Tallene viser at det kvinnelige perspektivet er nærmest ikke-eksisterende i norsk tv-drama, Vi har ingen Birgitte Nyborg, Claire Underwood eller Sara Lund på norsk. Hvorfor er det slik? Vil vi ikke se dem?» spør de.

- Dramatisk lavt Til Dagbladet utdyper de to manusforfatterne at deres reaksjon ikke bare er en kamp for likestilling, men for at norsk tv-drama skal bli enda bedre.

- Dette er først og fremst et problem fordi publikum går glipp av gode historier. Samtidig avslører dette en stereotypi og ensretta tenking jeg trodde vi var ferdige med. Vi tror at ved å fortelle flere historier om kvinner, vil det vokse fram flere interessante historier om menn, sier Bache-Wiig til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi er kjent med dette fordi det er noe vi har følt på over tid, men da jeg så tallene skvatt jeg til. Tallene er dramatisk lave og lavere enn forventa, følger Rajendram Eliassen opp.

Reaksjonene kommer etter at NRK i forrige uke meldte om hovedrolletørke for kvinner i norske tv-serier. NRKs opptelling viser at kun to av 15 norske tv-serier som har fått støtte fra Norsk Filminstitutt de fem siste åra - har hatt en klar, kvinnelig hovedrolle.

Ifølge Bache-Wiig er det en gammel kulturell forestilling at historier om menn oppfattes som universelle, mens historier om kvinner oppfattes som kvinnefortellinger.

- Viktig å reagere Manusforfatterne er klar over at de kaster stein i glasshus i og med at «Frikjent» heller ikke har en klar, kvinnelig hovedrolle. Bache-Wiig forteller at de var innom tanken om å gjøre hovedkarakteren Aksel til en kvinne, men da måtte de skrevet en annen historie.

UØNSKET I USA: Lena Endres rollekarakter ble ikke godt tatt imot i USA. Foto: TV2
UØNSKET I USA: Lena Endres rollekarakter ble ikke godt tatt imot i USA. Foto: TV2 Vis mer

- Mistanken om at det alltid er kjæresten som har begått forbrytelsen ville vært vanskelig med en kvinnelig hovedkarakter, sier hun.

De mener likevel det er viktig å ta til orde for skjevfordelinga.

- Tv-seriene får en stadig viktigere posisjon i fiksjonslandskapet. Det er viktig at disse reflekterer en mer mangfoldig virkelighet enn det vi ser i dag. I et overveiende statlig finansiert kulturliv har vi en plikt til å forsøke å utfordre det tradisjonelle, sier Rajendram Eliassen, og hevder at målrettede kvinnelige karakterer blir oppfatta som usympatiske, i motsetning til mannlige.

Utfordring Nå utfordrer de Norsk Filminstitutt (NFI) til å ta en tydelig beslutning om å støtte minst ett prosjekt i året med en klar, kvinnelig hovedkarakter. Ifølge Bache-Wiig må beslutningstakerne våge å være mer bevisste. Det innebærer også at de som manusforfattere må gå i seg selv og utfordre sine egne og andres «inngrodde konvensjoner og utfordringer».

- Vi må lete etter de gode kvinnehistoriene. Det er fint at norsk drama gjør det bra, men vi kan ikke gjenta oss selv, da kommer vi ingen vei, sier hun.

Direktør i NFI, Sindre Guldvog, mener det er en viktig faktor at det er for få prosjekter med kvinnelige hovedroller å velge mellom. Faktum er at de aller fleste seriene som har vært meldt opp til støtteordningen har hatt en mannlig hovedrolleinnehaver.

- Vi synes dette er uheldig, og se gjerne at det blir en balanse og jevnere fordeling mellom kjønnene, sier Guldvog til Dagbladet.

- Hva tenker dere om utfordringen?

- Vi noterer oss utspillet, samtidig skal vi være forsiktig med å sette konkrete mål som ikke også er politisk forankret. Vår oppgave er å til enhver tid gjennomføre den filmpolitikk som gjelder på området. Men det er klart at jo mer oppmerksomhet det blir rundt dette, jo større mulighet vil det være for å få utjevnet disse forskjellene.

- I Danmark har de skapt flere internasjonale tv-suksesser med kvinner i hovedrollene. De har fått det til uten kvoteringsregler, og det tror jeg den norske bransjen også vil gjøre. Jeg opplever en økende bevissthet rundt dette og det er helt selvfølgelig, for vi har svært mange dyktige kvinner både foran og bak kamera, skriver statssekretær i Kulturdepartementet, Bjørgulv Vinje Borgundvaag, i en e-post til Dagbladet.

- UHELDIG: Sindre Guldvog i Norsk Filminstitutt ser gjerne at kjønnsfordelinga i hovedrollene blir mer balansert i norsk tv-drama. Foto: Agnete Brun / Dagbladet
- UHELDIG: Sindre Guldvog i Norsk Filminstitutt ser gjerne at kjønnsfordelinga i hovedrollene blir mer balansert i norsk tv-drama. Foto: Agnete Brun / Dagbladet Vis mer

Han påpeker at NRKs tall ekskluderer barne- og ungdomsproduksjoner.

Mangfold Forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund, Hauk Heyerdahl, deler også «Frikjent»-skapernes bekymring.

- Vi ønsker et mangfold av tv-serier som reflekterer det landet og den verden vi lever i, og da bør det kvinnelige perspektivet bli tydeligere, sier Heyerdahl til Dagbladet.

Ifølge ham er det er viktig å ha en målsetting om at det er en lik kjønnsbalanse i norske tv-serier.

- Jeg er overbevist om at det finnes gode prosjekter med kvinnelige hovedkarakterer, men per i dag når de ikke frem til tv-skjermen, sier han.

- MANGFOLD: Forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund, Hauk Heyerdahl, ønsker et mangfold av tv-serier som reflekterer landet vi lever i. Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet
- MANGFOLD: Forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund, Hauk Heyerdahl, ønsker et mangfold av tv-serier som reflekterer landet vi lever i. Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet Vis mer