Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

«Vil Ikea skape salgs-suksess eller redde miljøet?»

I år prøver Ikea å være alt de ikke er.

GODT OPPMØTE: Pressen møtte i hopetall til lanseringen av Ikea-katalogen i går. Her kretser de rundt Jenny Skavlan i en hjemmesydd kjole, omgjort fra noe hun kjøpte på Fretex. Foto: Tommy Arnesen / Stella Pictures.
GODT OPPMØTE: Pressen møtte i hopetall til lanseringen av Ikea-katalogen i går. Her kretser de rundt Jenny Skavlan i en hjemmesydd kjole, omgjort fra noe hun kjøpte på Fretex. Foto: Tommy Arnesen / Stella Pictures. Vis mer

Ikea gjør alt de kan for å virke som en nærbedrift på årets kataloglansering. De har leid de historiske lokalene til Hercules Confectionsfabrikker, for å bygge et midlertidig inspirasjonssenter på Grünerløkka.

Ikea satser altså på snirklete indiekultur fem år etter at den døde: Etniske mønstre og syklubber, gjenbruk og det rustikke er temaer som går igjen i årets katalog. Det er til og med et engangskamera i goodiebagen. 

Møbelgiganten prøver å virke som alt den ikke er — noe nært og personlig.

«Tekstileriet» på Grünerløkka er et godt tiltak. De to neste ukene kan du komme, sy, og blant annet lære av designerne Cecilie Melli og Arne & Carlos. Det vil si at omtrent like mange profilerte, norske designere blir å treffe på Ikea som på Oslo Fashion Week fremover.

Men selvmotsigelsen er likevel vanskelig å unngå. 

Ikea spiller på at gjenbruks- og delekultur er i vinden, men det midlertidige «inspirasjonssenteret» er fullt av forsøk på å prakke metervis med stoff på deg. Vaser, bøker, skapet ditt, alle skal dekkes med tekstil. «Tøyremser hører hjemme på taklampen ...», og ikke minst: «Joda, det er mulig å lage matpakke i en tøypose!»

- Vi prøver å skape et nytt ord: tekstilisering! sier kommunikasjonssjefen, Camilla Lindemann.

MILJØVENNLIG?: Ikea vil at du skal dekke lampene dine med tøyremser. Foto: Tommy Arnesen / Stella pictures.
MILJØVENNLIG?: Ikea vil at du skal dekke lampene dine med tøyremser. Foto: Tommy Arnesen / Stella pictures. Vis mer

Onde tunger kunne formulert det slik: vi håper å skape en salgssuksess under fanen av miljøkamp.

Møblenes svar på pottiten vil nå de «konkrete shopperne»: de som ikke nøyer seg med en «fransk» ost, men en ost fra den ene seteren drevet av fransiskanermunker på en åsside utenfor Grenoble. De som prøver å reflektere hvem de er gjennom hva de kjøper.

For å nå målet har de lansert to stiler — et «vågalt» et med «tydelige etniske elementer», og et hjemmekjært, rustikt et - «svensk rustikt». Antropologen Gunn-Helen Øye sier at Ikea lykkes utrolig godt med å nå disse personlighetsfantastene. Men hvor personlig er «svensk rustikk», ispedd noen «etniske elementer» for nordmannen på gata?

Prøv å sette konseptene i årets katalog sammen, og det blir riktig lystig. Etnisk hjemmekjært. Gjenbruksfråtsing. Vis meg Billy-hylla di og jeg skal si deg hvem du er. Og hvis du blir lei av den, og dermed lei av deg selv, kan du jo bare tekstilisere den litt?    

Ikea har undersøkt innredningsvanene våre, og funnet ut at vi bare vil ha litt forandring. Vi er mest opptatt av å føle at ting forandres. «Quick fixes».

Og det er genistreken her. Ikea har funnet ut hva vi vil ha — litt. De vil treffe oss i nærheten av hjerterota. Da vil et sammenhengende budskap utelukke altfor mange. For hvis vi mente alvor med at det vi kjøper skal reflektere hvem vi er, hvem ville da blitt sett på som en sofa fra Ikea?

Slike tanker surrer i hodet mitt mens jeg går og bærer på handlenettet de ga meg på veien ut. «Hm,» tenker jeg, «denne var kanskje fin nok til å brukes? Folk kommer sikkert til å tro på at jeg fikk den på Astrup Fearnley.»

I EN SOFA FRA IKEA...: ...skal man nå også kle seg. Hanne Sørvaag poserer sammen med gründerne av sybutikken Epla - f.v. Torunn Grønbekk og Siw Boine - i kjoler laget av Ikea-tekstiler. Foto: Tommy Arnesen / Stella Pictures.
I EN SOFA FRA IKEA...: ...skal man nå også kle seg. Hanne Sørvaag poserer sammen med gründerne av sybutikken Epla - f.v. Torunn Grønbekk og Siw Boine - i kjoler laget av Ikea-tekstiler. Foto: Tommy Arnesen / Stella Pictures. Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media