Vil ikke betale for finkulturen

En rekke kjente, norske popartister er lei av at store deler av deres inntekter går til å finansiere den «seriøse» musikken.

I et åpent brev som er gjengitt på nettstedet Ballade.no går popmusikerne til angrep på det de mener er et urettferdig fordelingssystem. De mener de seriøse komponistene, gjennom vederlagsbyrået TONO, i lang tid har tvangsbeskattet populærkomponistene. «Tvangsbeskatningen» har ifølge artistene gått til å subsidiere sjangere med mindre kommersielt potensial.


Brevet
er undertegnet av blant andre Espen Lind, Bjørn Eidsvåg, Åge Aleksandersen, Jonas Fjeld, Hilde Heltberg og Janove Ottesen og Geir Zahl fra
Kaizers Orchestra.

-  La meg ta et eksempel: Hvis en av mine sanger blir spilt på NRK P1, får jeg 60 kroner per minutt, mens en såkalt seriøs komponist får 240 kroner per minutt. For livespilling er det beløpet mye høyere. Dette er blodig urettferdig, sier Henning Kvitnes, popartistens talsmann.

- Udemokratisk

I fjor krevde TONO inn 270 mill. kr. fra radio- og tv-kanaler, bedrifter og andre steder som framfører musikk offentlig. Pengene kreves inn på vegne av 14 000 rettighetshavere. Tross at det store flertallet er populærkomponister, har de bare fire representanter i TONOs styre. Norsk Komponistforening, som organiserer komponister av klassisk musikk og samtidsmusikk, har bare 135 medlemmer, men like mange plasser som populærkomponistene i TONO-styret.

-  TONO er ikke et demokrati. Vi som genererer mest penger, er totalt underrepresentert i det organet som bestemmer hvordan pengene skal fordeles, sier Henning Kvitnes. De siste ukene har debatten rast på Ballade.no etter at kulturminister Trond Giske i et intervju i Dagbladet i begynnelsen av februar sa han var forbannet på representanter for samtidsmusikken som «slenger dritt» om pop og rock.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Popartistene krever at det ikke gjøres forskjell mellom sjangerne når TONO-pengene skal fordeles og at alle rettighetshaverne har lik stemmerett.

Kulturpolitikk

PROTESTERER: Janove Ottesen og Geir Zahl fra Kaizers Orchestra er blant artistene som nå protesterer mot det de mener er en urimelig fordeling av TONO-penger. FOTO: SVEINUNG UDDU YSTAD
PROTESTERER: Janove Ottesen og Geir Zahl fra Kaizers Orchestra er blant artistene som nå protesterer mot det de mener er en urimelig fordeling av TONO-penger. FOTO: SVEINUNG UDDU YSTAD Vis mer

TONOs styreformann, Håkon Berge, var i går ikke tilgjengelig for kommentar. Leder av Norsk Komponistforening, Synne Skouen, sier hun forstår at popartistene krever større innflytelse.

-  Det er helt klart at vi har en situasjon der mange norske medlemmer av TONO ikke er representert i styret, og dette skal vi forhandle om når vi nå skal revidere fordelingen av makt, sier Skouen.

Hun viser til at TONO alltid har hatt en kulturpolitisk oppgave i tillegg til å kreve inn penger på vegne av rettighetshaverne. Når den såkalte seriøse musikken er mer verdt i TONO, henger det sammen med at den er dyrere og mer komplisert å framføre. Derfor blir den heller ikke framført så mye som populærmusikken. -  Slik er TONO med på å sikre at det blir skrevet symfonier og annen smal kunstmusikk i Norge, sier Skouen.

-  Hvis det norske folk ønsker slik musikk, er det en oppgave for det offentlige, sier Kvitnes.

-  Men har ikke de med dårligere muligheter til å selge musikken sin, mer bruk for TONO-pengene enn dere som selger mange plater?

-  Hvorfor det? Det er en meget liten andel av populærkomponistene som tjener mye. Mange av disse har også magre år bak seg, eller foran seg. Jeg kan være enig i at TONO skal drive kulturpolitikk, men da vil jeg være med på å bestemme på hvilken måte. Jeg vet om mange i min egen sjanger som kunne ha godt av litt ekstra for å holde hjulene i gang, sier Kvitnes.

Hva mener du? Si din mening i kommentarfeltet under.

PROTESTERER: Bjørn Eidsvåg.
PROTESTERER: Åge Aleksandersen.