- Vil ikke tilbake på talkshow-tronen

Etter en sesong der seertallene nådde bunnivåer, er «Skavlan» klar for en ny høst på TV. Men Fredrik Skavlan ønsker ikke å vinne talkshow-tronen tilbake.

FREDRIK SKAVLAN: Talkshowvert Fredrik Skavlan har holdt programmet gående siden 2009. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
FREDRIK SKAVLAN: Talkshowvert Fredrik Skavlan har holdt programmet gående siden 2009. Foto: Henning Lillegård / DagbladetVis mer

BERGEN (Dagbladet): Det går mot høst, og Fredrik Skavlan er klar for sin andre sesong med «Skavlan» på TV 2. Da programlederen møtte pressen under TV 2s høstlansering torsdag ettermiddag, oppsummerte han sin første sesong på kanalen.

En sesong som var preget av dårlige seertall, og en rekke overskrifter i norsk presse.

- Jeg visste at vi tok en såkalt kalkulert risiko: «Vi vet hva som skjer. Vi vet at dette kommer til å bli beintøft». Da var resonnementet, sier Fredrik Skavlan til Dagbladet.

Programlederen har ikke mistet motet på veien. Han mener derimot han har lært utrolig mye.

- Det har på en måte vært gøy også. Du har sikkert opplevd at hvis det har vært krisefølelse, så blir man mer sammensveiset. Man får litt galgenhumor. Man får en eller annen energi som man ikke hadde fra før. Det var heldigvis det som skjedde.

- Gjorde én feil

- Har du noe svar på hva som skjedde?

- Vi brøt en sedvane. Det er helt klart. Det gjorde oss sårbare på TV 2 en stund, fordi vi eksperimenterte litt i året som gikk, og flyttet fra fredag til lørdag. Første bud i lineær distribusjon er «ikke bytt kanal, og ikke bytt sendetid», sier Skavlan.

Han innrømmer at produksjonen gjorde én feil, som de nå kommer til å rette på:

- I vår kløe etter å få til digitale suksesser, enkeltintervjuer som funket digitalt, så begynte vi å gjøre mer solointervjuer med gjester som sitter over. Det likte ikke seerne. Vi kommer til å gå tilbake til leirbålet, til det gamle formatet, så mye som mulig.

Vil ikke ha talkshow-tronen

På tross av dårlige norske tall, føler ikke programlederen noe press på å øke seertallene. Han føler seg komfortabel med at «Skavlan» fremdeles er Nordens største talkshow. Fredrik Skavlan, mannen som tidligere ble kronet som talkshowkongen på NRK, har ikke lyst til å vinne den tronen tilbake.

- Nei, det har jeg virkelig ikke! Det må jeg si at det er noe jeg har lettest for, det er å ikke skulle leve opp til den rollen, sier han.

Skavlan ønsker ikke å lage et program som er likt det han gjorde for mange år siden. Han sier han allerede har intervjuet «de fleste folkelig kjente nordmenn en ti-tolv ganger», og ikke vil repetere seg.

- Det har vært viktig for meg å ikke jobbe med det samme hele tida. Jeg vil at de programmene vi lager nå framover, skal være så annerledes som mulig - sånn sett - fra det jeg gjorde da jeg begynte. Det var kjempegøy det, men det er jeg litt ferdig med.

TØFF HØST: Med stadig synkende seertall ble det ble en tøff høst på TV 2 for «Skavlan» etter overgangen fra NRK. Her er programleder Fredrik Skavlan fra TV 2s høstlansering torsdag ettermiddag. Foto: Marit Hommedal / NTB Scanpix
TØFF HØST: Med stadig synkende seertall ble det ble en tøff høst på TV 2 for «Skavlan» etter overgangen fra NRK. Her er programleder Fredrik Skavlan fra TV 2s høstlansering torsdag ettermiddag. Foto: Marit Hommedal / NTB Scanpix Vis mer

Mer i utlandet

«Skavlan» går på lufta igjen etter valget, og programlederen ser positivt på den neste sesongen til tross for utfordringene fra fjoråret. I det store og det hele beholder programmet sin kjente profil, og kommer til å fortsette med å sende på lørdagene. Men det blir noen endringer i år.

- Den største endringen er at vi blir gratis på TV 2 Sumo. Og det synes vi er veldig bra. Men så vet jeg ikke hvordan det går. Det aner jeg ikke, sier Skavlan.

I tillegg investerer produksjonen mye i innspillinger utafor Skandinavia, som gjør at de kan booke andre typer gjester. Det betyr at programmet i høst vil være mer sentrert i New York og London, enn i Stockholm, sier Skavlan.

Nyhetsredaktør i TV 2, Karianne Solbrække, medgir overfor Dagbladet at fjorårets sesong ikke ble optimal, seertallmessig.

- Vi kunne vært mer fornøyd. Det skal vi være ærlige og innrømme. Samtidig visste vi at når man flytter et konsept som «Skavlan» fra NRK til TV 2, så er det en risiko med tanke på seertall.

Samtidig mener hun at totaltallene og strømmetallene sammenlagt er akseptabelt for hva de kunne forvente av programmets første sesong. Hun understreker også at TV 2 ønsker å tenke langsiktig.

- Det var en grunn til at vi valgte å få Skavlan til TV 2. Vi mener at det programmet presenterer en annen bredde, en annen profil enn de andre programmene vi har. Den retter seg mer ut i verden, har et annet fokus. Og vi ønsker å bevare det framover på TV 2, sier hun.

SEERFLUKT: Fredrik Skavlans talkshow «Skavlan» har tapt seere etter at programlederen tok med seg sitt velkjente konsept over til TV 2 fra NRK. Fredag 12. oktober sitter komiker Kevin Vågenes i talkshow-stolen. I en video på Instagram-kontoen til komikeren harselerer han, og talkshow-kongen med seertallene. Video: Kevin Vågenes / Instagram. Klipp: ... Vis mer

Duell med Lindmo

Det var i mars 2018 at Fredrik Skavlan gikk over fra NRK til TV 2. Etter premieren hos konkurrenten TV 2 i midten av september, mistet programmet stadig flere seere.

«Skavlan» ble først satt opp på fredagskvelden. Fredrik Skavlan gikk dermed i en hard duell med sin tidligere kollega Anne Lindmo, som tok over gullrekka-plassen på NRK etter ham.

Den 5. oktober samme år var det bare 286 000 lineære seere på «Skavlan», ifølge tall fra TV 2. Det er et fall på hele 58 prosent (401 000) siden avskjedsprogrammet på NRK. Etter de fire første programmene hadde programmet mistet 35 prosent (154 000) av lineærseerne.

Nytt bunnpunkt

Fredag 26. oktober nådde «Skavlan» et foreløpig nytt bunnpunkt med 253.000 seere. På NRK hadde «Lindmo» 754.000 seere fredag kveld og en andel på 55,2 prosent. Det skulle vise seg at dette heller ikke var bunnen. Fredag 30. november ble høstens dårligste med 183.000 seere i Norge.

Fra årsskiftet tok TV 2 grep, og flyttet «Skavlan» fra fredagskvelden til lørdagskvelden. Kanaldirektør Trygve Rønningen medga overfor Dagbladet: «Ja, denne høsten har vi tapt mot 'Lindmo'».

Det ga raskt resultater. Sesongpremieren hadde 322.000 seere. Den tredje lørdag i januar kunne programmet skilte med 366.000 seere, noe som er en dobling av bunnivået fra november. I Sverige har imidlertid talkshowet vært svært populært.