Anmeldelse: Ida Jenshus - «From This Day On»

Vil ikke være «countrydronning»

Ida Jenshus går nye veier på sitt sjette album.

NUMMER SEKS: Ida Jenshus (32) albumdebuterte i 2008. Elleve år seinere er hun aktuell med album nummer seks. Ida Jenshus er i gang med en lengre turné som band, duo eller solo fram til 30. november. Foto: Marthe Amanda Vannebo
NUMMER SEKS: Ida Jenshus (32) albumdebuterte i 2008. Elleve år seinere er hun aktuell med album nummer seks. Ida Jenshus er i gang med en lengre turné som band, duo eller solo fram til 30. november. Foto: Marthe Amanda VanneboVis mer

ALBUM: Ida Jenshus (32) er en artist i konstant utvikling, fra tradisjonell country, via neddempet folk/americana til en - nå - mer pop- og rockorientert stil.

«Countrydronning»

«From This Day On»

ida Jenshus

5 1 6

Rock / pop / americana

2019
Plateselskap:

Drabant Music

«Holder god Jenshus-standard.»
Se alle anmeldelser

Det er noe med stemningen i både musikken og stemmen hennes som gjør det spennende å trykke på play-knappen. Det er alltid en forventning om at hun går i en litt annen retning musikalsk, samtidig som det låter umiskjennelig Jenshus hele veien.

Hun ble utnevnt til den nye «countrydronninga» etter at hun vant Tore Strømøy-programmet «Lyden av lørdag» på NRK 1 i 2007 og året etter albumdebuterte med «Color Of The Sun». Men Jenshus vil ikke være dronning, hun vil utforske sjangrene og lage sin egen musikalske meny - der hun blander både country, americana, pop og rock.

Nummer seks

«From This Day On» er hennes sjette (!) album, det første etter neddempede (og noe stillestående) «Two Worlds» (som nok henspiller på både pendling mellom Norge og USA og musikalske variasjoner) og et mini livealbum med Pål Hausken, begge fra 2017.

Sårbar

Oppfølgeren er atskillig mer melodiøs og ambisiøs. Mer enn noen gang står hun fram med sin hudløse sårbarhet. «From This Day On» framstår nærmest som et konseptalbum - med kjærlighet, brudd og det som hører med som et gjenomgangstema. Det er også dette albumets eneste problem.

Musikalsk er det imponerende (nesten) hele veien, men tekstene kan bli noe enkle og banale. Jeg skulle ønske at Jenshus hadde hatt noe annet å skrive om. Samtidig er det så mye annet som stemmer her, fra Jenshus' nydelige vokal og det solide musikalske håndverket til koring, arrangementer og produksjon, at jeg har valgt å ikke legge avgjørende vekt på det. Foruten Jenshus og Pettersen består bandet av Pål Brekkås, Pål Hausken og Bjørn Ola Ramfjord Johansen.

Brudd

Best fungerer det i en låt som den fengende, popinspirerte perlen «Love You A Little Less» («so we go back to being friends now / we couldn't change it if we tried»).

Så kan man jo bare spekulere på om det handler om bruddet med forloveden, gitaristen (og The South-medlem) Alexander Pettersen, som, hardt angrepet av kjærlighetssorg, svarte med å utgi sterkt personlige «The Letter» i fjor - ett av de mørkeste og tristeste soloalbumene som er gitt ut i Norge de siste åra. «Ticket to Nashville» er en av låtene! Men - det sitter ikke dypere enn at de igjen samarbeider godt og sammen har produsert dette albumet, i trespann med bassist Pål Brekkås. Jenshus og Pettersen har skrevet de fleste låtene sammen.

Nashville - Trondheim

Etter to år i Nashville, der hun en periode samarbeidet tett med den meritterte låtskriveren JD Souther (72), reiste Jenshus nemlig hjem. «From This Day On» er spilt inn i Trondheim.

Det starter drømmende og svevende, og beint fram magisk - i snaut åtte minutter lange «Actor / Second Try». Det er vel dette en anmelderkollega kløktig har døpt «kosmisk trønderamericana».

Setter stemningen

«Actor / Second Try» er en av disse låtene som på Jenshus-vis bygges sakte opp og skifter tempo underveis - og der hun setter stemningen for hele albumet: «I feel like a fool / watching you go home again / never played it by the rules / so I guess there's no one left to blame / I was never an actor anyway / so there's nothing really left to say».

Også «Heartland» befinner seg i et drømmende poplandskap, men har et alvorlig - og politisk - budskap: «They say there’s always been a wall there / To keep the heart out of the heartland». Den mørke, men optimistiske tittellåten «From This Day On» innevarsler en ny start, og det er slett ikke noe nytt for Jenshus. Les anmeldelsen av «Starting All Over Again» fra 2015 her .

Råere

«Over Before It's Over» handler også om brudd, men først og fremst om en 17 år gammel Ida som må ut og bort. «Just A Dream» viser en noe råere utgave av henne, mens «That Morning» blir nesten overraskende anonym i dette selskapet med ellers ni sterke låter.

«Rushed Emotions» er hun der hun skal være igjen, mens «Fleeting One» bokstavelig talt flyter av gårde i lett «elektronikaregn». Noe av endringen i lydbildet denne gang er introduksjonen av blant annet synther, minimoog, omnichord, mellotron og Roland (strenger på boks). Dette flettes nennsomt inn, uten at det skjemmer et ellers organisk lydbilde. Unntaket er «That Morning», der elektronikken tar en smule overhånd.

På turné

Forsiktige «Without You» (skrevet med musiker og skuespiller Daniel Ahearn) runder av på nydelig vis («LSast night I slow danced without you / strange arms don't hold me like you do (...) I needed change, what more can I say / Am I finally finding my way without you?»).

Ida Jenshus er i gang med en lengre turné som band, duo eller solo fram til 30. november. «From This Day On» er tilgjengelig fra førstkommende fredag (23. august).