- Vil ikke være sær

Lukas Moodysson (31) vil ikke være en smal kunstner. Han vil lage filmer som treffer folket. Helst med happy ending.

600000 svensker er allerede sjarmert av «Tillsammans», oppfølgeren til «Fucking Åmål». I dag har filmen norsk premiere.

- Det beste med mottakelsen av «Tillsammans» er å få bevist at «Fucking Åmål» ikke var et lykketreff, sier Lukas Moodysson til Dagbladet.

- Suksessen skyldtes ikke bare innsatsen til skuespillerne, men hadde faktisk noe å gjøre med meg også, sier han. «Tillsammans» er Lukas

ABBA-sosialister

Moodyssons versjon av raddislivet i et 70-tallskollektiv utenfor Stockholm. Beboerne klarer ikke helt å leve opp til sine idealer om politisk korrekt hverdag og fri kjærlighet.

- Venstreradikalerne var på mange måter litt latterlige, men de prøvde i alle fall å få til noe nytt. Det beundrer jeg dem for. Jeg liker dem, og derfor kan jeg le av dem også, sier 31-åringen fra Malmö, som lever et tradisjonelt familieliv med kone og barn. Selv ville han gjerne flyttet i kollektiv, men kona sier nei.

- 70-tallsidealene gikk i vasken da folk ble fundamentalistiske. Det måtte skjære seg når de ikke engang fikk lov til å like ABBA, se på tv eller spise pølser uten å bli stemplet som svikere.

Lukas Moodysson synes det er kult at vanlige folk liker filmene hans.

- Mitt mål har alltid vært å nå ut til folk. Jeg har aldri villet være en smal kunstner, selv ikke da jeg var poet. Da jeg ga ut min første diktsamling, trodde jeg at folk skulle kaste seg ned på gata og dyrke meg. Det gjorde de jo ikke. Og verden ble ikke forandret.

- Det som er bra med film, er at man kan være dypt personlig i uttrykket samtidig som man kommuniserer med et stort publikum.
Regissøren skiller mellom å være folkelig og kommersiell. På en testvisning av «Tillsammans» var mange negative til en seksuelt ladet scene der en voksen kvinne nærmer seg en gutt i puberteten.

Føler ansvar

- Hvis jeg hadde vært opptatt av å være kommersiell, av å ikke støte folk, hadde jeg klippet vekk scenen. Men den er viktig for filmen, og skildrer en type nesten-overgrep som voksne begikk mot barn på 70-tallet. Jeg har hørt mange historier om barn som måtte ligge på samme rom som foreldrene hadde sex i, om voksne som skulle lære barn å onanere.

Lukas Moodysson vil at alt skal ende godt på film.

- Dette med at publikum må bli provosert for enhver pris, er nok en finkulturell misforståelse. Folk vet at det finnes fæle ting her i verden. Personlig liker jeg når det slutter lykkelig. Som kunstner føler jeg et ansvar for å spre lys og håp.

FILMFRELSER: Lukas Moodysson mener han lager filmer med større hjerte enn Lars von Trier - og at han kommer til å danke ut Ingmar Bergman. - Von Trier leker med følelser og sløser med sitt talent. Bergman er til tider bra, men jeg blir bedre, sier svensken.