HVOR ER RUMPA? Vi har omtalt Lars von Triers «Antichrist» ved flere anledninger, og hver gang brukt bildet av rumpa til Willem Dafoe. Av redsel for å bli beskyldt for å være vulgærtabloide har vi nå byttet det ut midlertidig. Lenger nede på siden finner du imidlertid bildet igjen.
HVOR ER RUMPA? Vi har omtalt Lars von Triers «Antichrist» ved flere anledninger, og hver gang brukt bildet av rumpa til Willem Dafoe. Av redsel for å bli beskyldt for å være vulgærtabloide har vi nå byttet det ut midlertidig. Lenger nede på siden finner du imidlertid bildet igjen.Vis mer

Vil ikke være venn med Gud på Facebook

Her er det siste sladderet fra Cannes.

||| CANNES (Dagbladet.no): Dag to av filmfestivalen i Cannes er over midtveis, og selv med kjendistørke og få overdådige fester er det mye å rapportere hjem om.

• Den mest omtalte filmen i år er definitivt «Antichrist» av Lars von Trier, til tross for at ingen andre enn distributørene har sett den foreløpig. Alle journalistene her nede mener imidlertid å vite detaljer om filmens sjokkerende scener.

- Ja, det blir sex og vold, gliser dansken selv i et intervju med Variety, og avslører samtidig at han ikke har noe ønske om å være venn med Gud på Facebook.

Dette kan bli en hard dag på jobben for Dagbladets reportere på selveste 17. mai, da filmen skal vises for pressen her nede.

• Filmmarkedet i Cannes er åsted for kjøp og salg av film for distributører i blant annet Norge. Trenden i år er at prisene har sunket til bunns, og at kjøperne ikke ønsker å punge ut for ferdige filmer.

Men distributørene er ikke alltid like flinke til å skjønne hva som er bra eller lønnsomt. «The Wrestler» ble for eksempel forsøkt solgt på markedet her i fjor, uten at det lykkes produsenten å sikre seg særlig mange avtaler. Filmen ble solgt for langt mer etter å ha vunnet Gulløven i Venezia på høsten, og ble også nominert til to Oscar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

• Cannes er vanligvis ikke åsted for visninger av særlig mange komedier, men «Humpday» — som vises i Director's Fortnight-programmet — er et unntak. Filmen handler om to kompiser som forsøker å manne seg opp til å spille i pornofilm sammen, og har fått glimrende kritikker.

• Filmjournalister er ofte en brautende og forfylla gjeng, og det er egentlig et under at de kommer tilbake til den kunstnerisk høyverdige festivalen år etter år.

Dagens smått rasistiske snakkis i presserommet var hvor vanskelig det var å skille de kinesiske skuespillerne i Lou Yes «Spring Fever» fra hverandre.

Dette er for øvrig et poeng Variety også er inne på i sin anmeldelse. Med andre ord kan det også skyldes et utydelig manus. 

• Finanskrisen har gjort at færre journalister har hatt råd til å dra til Cannes, og det har fort til en sunn nivåheving på spørsmålene på pressekonferansene her nede.

Prisen for det rareste spørsmålet til nå går til en brasiliansk journalist, som lurte på om skaperne av "Up" ikke var redde for at folk kom til å gjøre det samme som hovedpersonen i animasjonsfilmen — feste tusenvis av heliumballonger til huset, og fly av gårde.

- Hvis noen gjør noe sånt, ville de ha gjort det uansett om de så vår film eller ikke, var det knusktørre svaret fra produsent Jonas Rivas.


I kveld vises det mer film i Cannes, blant annet «Thirst» av Park Chan-Wook. Dagbladet.no kommer tilbake med stoff om denne filmen i morgen.

SÅ IKKE FORSKJELL: Journalistene så ikke forskjell på skuespillerne i "Spring Fever". Men det kan skyldes et utydelig manus mer enn rasisme. FOTO:
 AFP PHOTO / LOIC VENANCE
SÅ IKKE FORSKJELL: Journalistene så ikke forskjell på skuespillerne i "Spring Fever". Men det kan skyldes et utydelig manus mer enn rasisme. FOTO: AFP PHOTO / LOIC VENANCE Vis mer