Vil lage en ny cowboy-bølge

John-John Bruseth vil lage en barnefilm om en guttunge med klengenavnet «Cowboy». Men han nøyer seg ikke med film: Når «Cowboy» kommer på kino, vil Bruseth i ren Disney-stil sende en bølge av cowboy-produkter over landet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

I seks år har Bruseth jobbet med manuset til «Cowboy», men like mye av tida har gått med på å planlegge de andre sidene ved filmproduksjonen:

- Helt i starten av arbeidet gikk vi til et PR-byrå og spurte: Kan dere hjelpe oss med å lage den mest populære barnefilmen i Norge?

Kommersiell

Bruseth og hans partner Bjarne Nilsen i selskapet Eventyrlige Produksjoner har hele tida vært klar over at en barnefilm alene ikke er nok til å skape interesse for en barnefilm.

- Vi la oss på en kommersiell linje: Vi ville prøve å skape en cowboy-dille. Vi har en masse samarbeidspartnere utenfor selve filmproduksjonen som står klare til å lage musikk-CD, cowboyhatter, leker, sengetøy, CD-rom, sier Bruseth.

Han har også sikret seg avtaler om at filmen kommer ut i Sverige og Finland, både på TV og på kino. Forhandlinger om dansk distribusjon pågår. Svenske Lennart Dunér skal produsere «Cowboy» sammen med Nilsen og Bruseth, filmen får norsk regissør, norske og svenske skuespillere - og skal foreligge både med svensk og norsk tale.

Debatt

Og slik lander «Cowboy»-prosjektet rett ned i debatten om hvordan norske filmer produseres. Dagens ordning, med at 90 prosent av all norsk filmproduksjon er finansiert av staten, utfordres av flere innen bransjen. De vil ha et større privatøkonomisk engasjement i filmene - og tror det til slutt vil gi bedre filmer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer