Vil lage en ny cowboy-bølge

John-John Bruseth vil lage en barnefilm om en guttunge med klengenavnet «Cowboy». Men han nøyer seg ikke med film: Når «Cowboy» kommer på kino, vil Bruseth i ren Disney-stil sende en bølge av cowboy-produkter over landet.

I seks år har Bruseth jobbet med manuset til «Cowboy», men like mye av tida har gått med på å planlegge de andre sidene ved filmproduksjonen:

- Helt i starten av arbeidet gikk vi til et PR-byrå og spurte: Kan dere hjelpe oss med å lage den mest populære barnefilmen i Norge?

Kommersiell

Bruseth og hans partner Bjarne Nilsen i selskapet Eventyrlige Produksjoner har hele tida vært klar over at en barnefilm alene ikke er nok til å skape interesse for en barnefilm.

- Vi la oss på en kommersiell linje: Vi ville prøve å skape en cowboy-dille. Vi har en masse samarbeidspartnere utenfor selve filmproduksjonen som står klare til å lage musikk-CD, cowboyhatter, leker, sengetøy, CD-rom, sier Bruseth.

Han har også sikret seg avtaler om at filmen kommer ut i Sverige og Finland, både på TV og på kino. Forhandlinger om dansk distribusjon pågår. Svenske Lennart Dunér skal produsere «Cowboy» sammen med Nilsen og Bruseth, filmen får norsk regissør, norske og svenske skuespillere - og skal foreligge både med svensk og norsk tale.

Debatt

Og slik lander «Cowboy»-prosjektet rett ned i debatten om hvordan norske filmer produseres. Dagens ordning, med at 90 prosent av all norsk filmproduksjon er finansiert av staten, utfordres av flere innen bransjen. De vil ha et større privatøkonomisk engasjement i filmene - og tror det til slutt vil gi bedre filmer.

Det tror John-John Bruseth også: Barnefilmen «Cowboy» har et budsjett på 15,2 millioner, men han søker ikke om mer enn 7,5 millioner i statsstøtte fra Norsk Filminstitutt. Resten har han finansiert privat.

Modell

- Det har vært tøft å skaffe penger og avtaler. Vi har møtt mye motstand, men jeg tror både vi og filmen har kommet styrket ut av det. Vi har måttet gå gjennom prosjektet gang etter gang og er nå sikre på at det står støtt, sier Bruseth.

Det var særlig det at filmen allerede var solgt til andre land og hadde såkalte «spin off»-produkter som gjorde det mulig for Bruseth og Nilsen å hente private millioner til innspillingen.

Nå gjenstår bare at Norsk Filminstitutt innvilger søknaden om 7,5 millioner i støtte - da kan Bruseth og hans samarbeidspartnere sette i gang innspillingen til sommeren.

- Hvis dette blir vellykket, kan prosjektet kanskje brukes som en modell for andre måter å lage film på, enn det som er vanlig i Norge, sier Bruseth.

COWBOY-FILM: John-John Bruseth vil lage barnefilm om en ung gutt med dilla på blomster og cowboyutstyr.