Anmeldelse: Svingen/Egeland/Aamodt - «Marg & Bein - 8 grøss»

Vil skremme vettet av barna

Tom Egeland er ny på forfatterlaget bak vår mest kjente grøsserserie for barn.

GRUFULL TRIO: Den nye forfattertrioen bak «Marg & Bein» er drevne formidlere for barn. Ingunn Aamodt har nylig mottatt priser for to av bøkene sine i serien; «Dukken» og «Dukkens rette eier». Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
GRUFULL TRIO: Den nye forfattertrioen bak «Marg & Bein» er drevne formidlere for barn. Ingunn Aamodt har nylig mottatt priser for to av bøkene sine i serien; «Dukken» og «Dukkens rette eier». Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Tolv år etter oppstarten er «Marg & Bein» vår mest kjente og leste grøsserserie for barn. Suksessoppskriften har vært: Tre rutinerte forfattere, et dynamisk og dialogdrevet språklig uttrykk, høyt tempo, høyt spenningsnivå. Nå er forfatterstaben fornyet. Jon Ewo, som har vært med fra starten i 2007, gir stafettpinnen videre til spenningsforfatter Tom Egeland. Sammen med Arne Svingen og Ingunn Aamodt sørger han for at serien - nå med «8 grøss» - fortsatt serverer kvalitet og grufullhet til barna.

Sperret inne

Serien spenner fra realistisk spenningslitteratur, til fortellinger om det som skjer i utkanten av virkeligheten og bortenfor, med spøkelser og zombier. I «8 grøss» bidrar alle tre forfatterne med kortfortellinger. Arne Svingens to fortellinger ligger tettest opp til virkeligheten og samfunnsfenomener. «Killerklowns» og nettkontakt er stikkord. I «Nettvennen» oppsøker Jonas jenta han har chattet med. Hun viser seg å være en stiv, monotont-snakkende skikkelse og en nikkedukke for faren – som ikke vil slippe Jonas ut av huset igjen. Grøss.

Tom Egelands fortellinger har en roligere tone og trekker veksler på (gode) barnebøker han har skrevet tidligere, som «Piken i speilet» (2008) og «Katakombens hemmelighet» (2013). Han supplerer fortellingene med fakta-felt, blant annet om Keopspyramiden, der en av skikkelsene hans blir sittende fastklemt. Ingunn Aamodt åpner samlingen med en fortelling om Sanna og fetteren, som forviller seg inn i en skog. Fortellingen er tilsynelatende knapp og uforløst, men plukkes snedig opp senere i boka. Slike overraskelser er gull.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer