UTDATERT? Kommer papirbøkene til å bli utkonkurrert av eboka? I Norge er vi ennå et stykke unna en slik situasjon. 
ARKIVFOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN/ DAGBLADET
UTDATERT? Kommer papirbøkene til å bli utkonkurrert av eboka? I Norge er vi ennå et stykke unna en slik situasjon. ARKIVFOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN/ DAGBLADETVis mer

Vil sminke og kattemat redde papirboka?

Nytt skrekkscenario: Ebokannonser.

||| Den norske ebokrevolusjonen lar vente på seg. Forlagene venter på momsfritak for ebøker på linje med papirbøker. Får de ikke det, risikerer vi at norske ebøker blir tre ganger så dyre som engelskspråklige.

Det kan, om ikke annet, gjøre nordmenn enda bedre i engelsk. Men det spørs om det vil gi norske forfattere bedre plasser på boklistene.

KONKURRERER OM KUNDENE:  Foto: Amazons lesebrett Kindle er en av de mange ebokleserne som konkurrerer om moderne bokkunder. SCANPIX / REUTERS
KONKURRERER OM KUNDENE: Foto: Amazons lesebrett Kindle er en av de mange ebokleserne som konkurrerer om moderne bokkunder. SCANPIX / REUTERS Vis mer

Kanskje ender vi med å importere norske bøker også. I et intervju med ABC Nyheter i uka som gikk, truet Cappelen Damm med å flagge ut sin ebokhandel Digitalbok.no til utlandet for å omgå momskravet. Det er for øvrig akkurat den samme trusselen som Platekompaniet kom med tidligere i vår. 

Mens vi venter på — muligens overprisede - norske ebøker, er amerikanske bokhandlere i gang med å droppe prisene på sine eboklesere. Der har e-bøkene tatt en betydelig andel av salget. I sommer meldte verdens største nettbokhandel Amazon.com at de nå selger nesten dobbelt så mange ebøker som innbundne bøker.  

Men det er mange som slåss om ebokkundene. iPad, Kindle og Nook er bare noen av de mange innretningene som konkurrerer om moderne lesere. Det fikk en amerikansk professor og en tidligere forlagsredaktør til å lansere et litterært skrekkscenario i avisa Wall Street Journal i forrige uke: Annonser i ebøker blir bokbransjens nye inntektskilde, når bøkene i seg selv blir for billige.

Interaktive annonser kan endre seg med tid og sted, og med menneskene som leser dem. Som en blogger påpekte: 14-åringer som leser vampyrserien «Twilight» vil få sminkereklamer, mens damene på 35 som gjør det samme, vil få en drøss med kattematannonser.
  
Annonsetrusselen har uten tvil gitt motstandere av ebøker mer kjøtt på beinet. Men noen av dem lener seg tilbake og håper at det ene vil ta det andre. En Wall Street Journal-leser kommenterte: Kanskje kan nettopp ebokannonser være redningen for papirbøkene, som vil fortsette å selge til dem som ikke orker annonsene.