Vil sminke og kattemat redde papirboka?

Nytt skrekkscenario: Ebokannonser.

UTDATERT? Kommer papirbøkene til å bli utkonkurrert av eboka? I Norge er vi ennå et stykke unna en slik situasjon. 
ARKIVFOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN/ DAGBLADET
UTDATERT? Kommer papirbøkene til å bli utkonkurrert av eboka? I Norge er vi ennå et stykke unna en slik situasjon. ARKIVFOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN/ DAGBLADET Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| Den norske ebokrevolusjonen lar vente på seg. Forlagene venter på momsfritak for ebøker på linje med papirbøker. Får de ikke det, risikerer vi at norske ebøker blir tre ganger så dyre som engelskspråklige.

Det kan, om ikke annet, gjøre nordmenn enda bedre i engelsk. Men det spørs om det vil gi norske forfattere bedre plasser på boklistene.

Kanskje ender vi med å importere norske bøker også. I et intervju med ABC Nyheter i uka som gikk, truet Cappelen Damm med å flagge ut sin ebokhandel Digitalbok.no til utlandet for å omgå momskravet. Det er for øvrig akkurat den samme trusselen som Platekompaniet kom med tidligere i vår. 

Mens vi venter på — muligens overprisede - norske ebøker, er amerikanske bokhandlere i gang med å droppe prisene på sine eboklesere. Der har e-bøkene tatt en betydelig andel av salget. I sommer meldte verdens største nettbokhandel Amazon.com at de nå selger nesten dobbelt så mange ebøker som innbundne bøker.  

Men det er mange som slåss om ebokkundene. iPad, Kindle og Nook er bare noen av de mange innretningene som konkurrerer om moderne lesere. Det fikk en amerikansk professor og en tidligere forlagsredaktør til å lansere et litterært skrekkscenario i avisa Wall Street Journal i forrige uke: Annonser i ebøker blir bokbransjens nye inntektskilde, når bøkene i seg selv blir for billige.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer