Vil stoppe ulovlig spillreklame mot barn i Norge

Statssekretær Mina Gerhardsen har sett seg lei.

- MASSIV ØKNING AV SPILLREKLAME: Mina Gerhardsen (Ap) har tatt kontakt med britiske myndigheter angående reklameinnhold rettet mot Norge. Foto: Håkon Eikesdal
- MASSIV ØKNING AV SPILLREKLAME: Mina Gerhardsen (Ap) har tatt kontakt med britiske myndigheter angående reklameinnhold rettet mot Norge. Foto: Håkon EikesdalVis mer

Statssekretær Mina Gerhardsen (Ap) har tatt kontakt med britiske myndigheter angående reklameinnhold rettet mot Norge. I et brev til britiske myndigheter mener statssekretæren at de bør ta ansvar og forhindre at spillreklame rettes spesielt mot barn og ungdom i Norge.

- Vi har sett en massiv økning i spillreklame rettet mot nordmenn de siste årene. Reklame fra utenlandske spillselskaper som er rettet mot Norge, er forbudt etter norsk lov, sier statssekretær Mina Gerhardsen til Dagbladet.

Kan være skadelig I brevet som Dagbladet har fått tilgang til, viser Gerhardsen til Medietilsynets «vannskilleprinsipp». Dette går ut på at tv-sendinger der innhold som kan være skadelig for barn og unge under 18 år, må sendes etter kl. 21.00.

Britiske myndigheter har et klart regelverk om at spillreklame ikke skal sendes før 21.00 på kvelden. Likevel distribuerer de spillreklame til Norge hele døgnet. Dette gjelder i praksis for blant annet TV3, Viasat 4, MAX og FEM.

- Hvis man ser på regnestykket blir det totalt 37 døgn i strekk i året med reklame sendt fra utenlandske spillselskaper til Norge, forklarer Gerhardsen.

Har ikke tillatelse I 2011 ble det sendt 140 295 reklamer for spillselskap rettet mot Norge, det vil si hele 284 reklamesnutter per dag. 77 prosent av dette er for utenlandske spillselskaper, som jo ikke har tillatelse til å drive eller markedsføre spill i Norge.

- Vi ønsker å få hjelp fra våre britiske kollegaer. Med dette brevet ber vi dem vurdere at også deres regler skal gjelde for kringkastere som retter sendingene sine mot Norge. Hovedpunktet er at de ikke skal sende spillreklame for eksempel på TV3 etter skoletid. Dette blir sett av ekstremt mange ungdommer, og jeg vil tro at britene har stor forståelse for at dette kan være skadelig.

Gerhardsen mener at en endring vil kunne føre til en merkbar reduksjon av spillreklamen i Norge. Dette er Atle Hamar i Lotteritilsynet helt enig i.

- Vi støtter initiativet fullt ut. Vi har sett en eksplosjon av reklame fra utenlandske betting-arenaer og online casino-selskaper. Når disse reklamene blir formidlet via England til norsk TV, har vi ikke noe mulighet å ta tak i det på juridiske grunnlag. For å få gjort noe med dette må britiske TV-myndigheter på banen, som kan gi beskjed til engelske TV-selskap, sier Hamar til Dagbladet.