Vil treffe foreldrene som drepte barna sine

Ane Dahl Torp og Aksel Hennie vil vite hvorfor det skjedde.

(Dagbladet.no):  — Når du leser om grusomme drapssaker i media får du gjerne store bilder der gjerningsmannen framstilles som et monster, et litt mindre bilde av et blodig våpen og inngående beskrivelser av hva som har skjedd. Men jeg vil ikke vite hvordan noe har skjedd, jeg vil vite hvorfor det skjedde. Og det er det vi prøver å forklare her, sier Aksel Hennie.

Sammen med Ane Dahl Torp skal han spille hovedrollene i POS Theatre Companys neste stykke, «Drapene i Aalst». Det fire år gamle teaterstykket er basert på en drapssak som fant sted i den belgiske byen i 1999, da to foreldre drepte sin syv år gamle sønn og sin nyfødte datter.

Hennie understreker at dette på tross av det kontroversielle utgangspunktet ikke er et bekmørkt skuespill om to mennesker som tar livet av barna sine.

— Det hadde ikke jeg giddet å sitte i halvannen time og se på, og det tror jeg ingen andre gidder heller. Dette handler ikke om selve drapene, men om det som skjedde før og etter. Hvorfor det gikk som det gikk. Vi må sette oss inn i hvordan disse menneskene tenker, for det finnes en skrudd logikk oppi det hele. Foreldrene misbruker det eldste barnet sitt, men er også to mennesker som er vokst opp med misbruk selv. Kanskje vil de spare barna for et likende liv? Kanskje vil de bare kvitte seg med dem for å leve som før? Det de gjør kan aldri forsvares, men det kan forstås.

- Handler om personer
Ane Dahl Torp vil ikke begrense stykket til å handle om samfunnskritikk eller medias presentasjon av sjokkerende drapssaker.

— Det blir for enkelt. Dette handler ikke om at det er systemets feil. Dette handler om personer, som, selv om de har gjort noe grusomt, ikke nødvendigvis er så ulike oss selv som vi liker å tro.

Hun understreker at det i sakens voldsomme umenneskelighet er vesentlig å gjøre karakterene menneskelige.

— Noen må ha gjort at disse foreldrene ble kjærester en gang. De må ha noen felles referanser, noe som gjør dem triste og glade. Og det at denne tonen de har mellom seg er så realistisk, gjør stykket gjenkjennelig og vesentlig.

Fantastiske å jobbe med
Regissør Per-Olav Sørensen, som setter initialene sine i POS Theatre Company, så tidlig for seg Hennie og Dahl Torp i rollene.

— Stykket krever skuespillere som kan få maksimalt ut av lite. I tillegg er de fantastiske å jobbe med, skryter han.

De to virkelige drapsmennene ble dømt til livstid, og har ikke overraskende vært sterkt imot teaterstykket. I ettertid har de ikke villet snakke med noen om det som skjedd. Likevel håper Sørensen, Hennie og Dahl Torp å besøke dem i fengselet.

— Det kan bli vanskelig å få det til, men vi prøver i hvert fall. Om ikke annet drar vi ned og snakker med naboer, forsvarere og andre som skjente dem eller var involverte i saken.

Den tredje skuespilleren i stykket er Dennis Storhøi i rollen som forhørslederen, som spør ut de to tiltalte om drapene.

— Men Dennis er aldri på scenen, du hører bare stemmen hans. Sånn sett er det en utrolig luksus å ha en skuespiller av hans format uten at han er fysisk til stede, men for timingens skyld er det vesentlig at det er en skuespiller som har stemmen og ikke bare et opptak.

Stykket får premiere på Nationaltheatret under Samtidsfestivalen i begynnelsen av september.