LUKT I SPILL: Slik ser forskerne bak Virtual Cocoon for seg at vi kan se ut når vi spiller spill i framtida. I denne prototypen føres elektronisk generert lukt til nesa via en liten slange.
LUKT I SPILL: Slik ser forskerne bak Virtual Cocoon for seg at vi kan se ut når vi spiller spill i framtida. I denne prototypen føres elektronisk generert lukt til nesa via en liten slange.Vis mer

Vil vi lukte på råtne zombier og monstre laget av bæsj?

Nå kan dataspillene få lukt.

||| Lukt er en av de aller viktigste sansene når vi skal forholde oss til verden rundt oss. Både minner og følelser er tett knyttet opp til lukter vi har opplevd gjennom livet.

Faktisk er lukt så viktig for mennesker, at Rachel Herz i boka The Scent of Desire påstår at en av grunnene til at INXS-vokalist Michael Hutchence (muligens) tok sitt eget liv, var fordi han hadde mistet luktesansen i en trafikkulykke like før. Som Rudyard Kipling skrev: Lettere enn syner eller lyder kan lukter få dine hjertestrenger til å ryke.

I årene som kommer vil vi se en fortsatt ekstrem utvikling av spillgrafikk. 3d-teknologien er allerede godt på vei, og ikke umulig vil også virtual reality-bølgen skylle over oss igjen. «Heavy Rain»-skaper David Cage sa nylig i et nettmøte på Dagbladet.no at han trodde den grafiske kvaliteten på spill være som Avatar-filmen om 15 år.

Men hvor går veien videre derfra? Hva gjør vi når grafikken, musikken og lydene er så bra som det kan bli? Uansett hvor bra grafikken og lyden er i et spill eller en film, blir ikke innlevelsen komplett uten lukt. Det er derfor ikke fjernt at inkludering av lukt i spill og film kan bli det neste store.

Tanken er i hvert fall ikke ny. Allerede i 1906 plasserte stumfilmpioner Samuel Roxy Rothafel en roseoljedynket bomullsbit foran en elektrisk vifte under et filmavisinnslag om årets Rose Bowl Game, den tradisjonsrike College Football-kampen i Pasadena, California. Forsøket med parfymeinnsprøyting i salen ble gjentatt av en annen kinoeier i 1929. Men både fordi forskjellige parfymer blandet seg til en ubehagelig luktgrøt, og at filmregissørene klaget over at lukten distraherte publikum fra filmkunsten, slo ikke lukteffektene an.

Den første filmskaperen som vurderte å gjøre luktutsprøyting til en del av filmen, var faktisk Walt Disney i «Fantasia» - men han droppa det for å spare penger. På 50- og 60-tallet dukket nye (mislykkede) forsøk opp, blant annet Smell-O-Vision (som for øvrig dukker opp som en framtidsvinning i «Futurama»).

I dotcom-tiden ble drømmen om lukt-USB-pinnen iSmell knust samtidig som flyene traff World Trade Center 11. september 2001. Og senest i fjor ble Hennig Olsen-isen Icepod lansert med en en duft av vanilje på Ringen kino i Oslo, mens «Død Snø»-skaper Tommy Wirkola vil la publikum lukte bæsj i kinosalen mens de ser «Kurt Josef Wagle og Fjordheksa».

Feilslåtte forsøk til tross, lukt i dataspill er kanskje ikke så langt unna som du skulle tro. En gruppe forskere ved universitetene i York og Warwick i England jobber nå med Virtual Cocoon, en hjelm som kan stimulere fem sanser samtidig - syn, hørsel, lukt, smak og berøring. Luktene lages elektronisk i hjelmen, som også kan sørge for smak og berøring.

VIL DU LUKTE HAN HER? «I am the Great Mighty Poo, and I?m going to throw my shit at you ... a huge suply of tish come from my chocolate star fish - how about some scat, you little twat?», sang en av tidenes mest minneverdige (og illeluktende) bosser i Nintendo 64-spillet «Conker's Bad Fur Day». Det var selvfølgelig Weird Al Yankovic som hadde skrevet sangen, som den operasyngende kjempebæsjen med maistenner fremfører mens han kaster bæsj på Conker. Ditt våpen? Dopapir. Om framtidas luktteknologi blir bakoverkompatibel med gamle spill, kan dette med andre ord være et spill å styre unna.
VIL DU LUKTE HAN HER? «I am the Great Mighty Poo, and I?m going to throw my shit at you ... a huge suply of tish come from my chocolate star fish - how about some scat, you little twat?», sang en av tidenes mest minneverdige (og illeluktende) bosser i Nintendo 64-spillet «Conker's Bad Fur Day». Det var selvfølgelig Weird Al Yankovic som hadde skrevet sangen, som den operasyngende kjempebæsjen med maistenner fremfører mens han kaster bæsj på Conker. Ditt våpen? Dopapir. Om framtidas luktteknologi blir bakoverkompatibel med gamle spill, kan dette med andre ord være et spill å styre unna. Vis mer

På denne måten ser forskerne for seg at folk kan sitte hjemme og leve seg inn i virtuelle verdener på en langt mer virkelighetstro måte. Hvor forstyrrende vil for eksempel ikke lukten av et villdyr være når du i et spill så langt har sett og luktet på jungelens grøde?

For å skille nyvinningen fra klassisk virtuell virkelighet, kaller de den virkelig virtualitet. I tillegg til å gi økt innlevelse i spillene, vil stimulering av de andre sansene som en ekstra bonus senke kravene til grafikken, siden hjernekraften som brukes til syn reduseres kraftig straks man lukter eller smaker noe.

En annen britisk forsker, professor Bob Stone ved Birmingham-universitetet, har i samarbeid med militæret utviklet SDS, smell delivery system, blant annet for å lære opp soldater med spill. Blant de forhåndsdefinerte luktpakkene finner vi «slagmark», med lukten av våpenskyting, krutt og brennende gummi, mens «hjemkomst» inneholder luktene av kaffe, eplepai og, eh, elskov.

Noe som tar oss til det uunngåelige spørsmålet når vi snakker om lukt i spill eller film. Vil vi egentlig ha det? Til felles for de fleste scenarioer vi opplever i spill, er at vi helst ikke ville opplevd dem i virkeligheten.

Langt mindre lukte dem. Ønsker du å oppleve hvordan det river i nesa til Sam Fisher når han sniker seg gjennom kloakken? Eller hvordan det egentlig lukter når en Boomer-zombie i «Left 4 Dead» kaster opp over hele deg?

LES DAGENS FREDAG: Denne saken er hentet fra dagens utgave av Dagbladet Fredag.
LES DAGENS FREDAG: Denne saken er hentet fra dagens utgave av Dagbladet Fredag. Vis mer