Vildanden
VildandenVis mer

- «Vildanden» i Bergen skrev teaterhistorie

Veldig sliten og veldig inspirert festspilldirektør oppsummerer.

||| - Vi har hatt høyere billettinntekter enn i fjor. Men jeg kan foreløpig ikke si noe om det økonomiske resultatet ut over at vi ikke er i nærheten av noen økonomisk krisesone, sier festspilldirektør Per Boye Hansen på årets siste festspilldag.

- Vegard Vinge/Ida Müllers maratonoppsetning av «Vildanden» vakte mildt sagt oppsikt i år. Hvordan ser du på den saken nå i ettertid?

- Vi har skrevet teaterhistorie på mange plan. Jeg tror dette ble en av de viktigste teateroppsetningene i moderne tid, en som satte en  ny standard ved å stille grunnleggende spørsmål om hvordan teateret fungerer i vårt samfunn. Vi har fått enormt gode tilbakemeldinger fra publikum, og i internasjonale teaterkretser i Salzburg og New York og over hele verden snakkes det nå mye om «Vildanden » i Bergen. Robert Wilson overvar litt av en forestilling da han var her, og sendte meg en overstrømmende epost i går der han gratulerte med en av de mest interessante forestillingene han hadde sett på lenge.

- Du stanset den første forestillingen langt på natt etter nærmere ni timer, av frykt for naboklager og politiinngripen. Hvor lange ble de neste?

- Det ble en liknende kamp den andre kvelden, da spilte de fra seks til halv tre. Tredje gang bestemte jeg meg for å la Vegard Vinge og co holde på så lenge de ville. Vi hadde kontroll på lyden, da holdt de på fra seks om kvelden til halv fem på morgenen uten stopp. Da orket ikke skuespillerne mer.

Så bestemte vi at de forestilling fire og fem skulle spilles stramt fra seks til ett. Dels av hensyn til naboene, dels av hensyn til meg selv og mine folk som skulle tidlig opp neste morgen for å arrangere Festspill. Det aksepterte skuespillerne, men da fjerde forestilling kom, ga de blaffen og kjørte på ut over tiden. Da fikk jeg et skikkelig raseriutbrudd - på det tidspunktet var jeg blitt en del av forestillingen, det ble kunngjort fra scenen at «nå er festspilldirektøren her» og «nå er festspilldirektøren gått» - og tok et kraftig oppvaskmøte med teatergruppa dagen etter. Femte forestilling begynte med at de informerte publikum at de underkastet seg festspilldirektøren, og de stanset ett på ett og tok applaus. Da var det på en måte 3 - 2 til dem. Så spilte de «Vildanden» hele mandagen fra klokka 11 på formiddagen til 11 på kvelden, til stormende jubel og full sal fra klokka seks og utover.

- Har du reengasjert Vinge og Müller for neste år?

- Jeg vil gjerne jobbe med dem igjen, men vi har ikke konkrete planer.

- Mer Ibsen?

- Nei, men jeg tror det kan bli noe annet. Vi har jo planer om å gyve løs på bergens-ikonet, Jeppe.

- Publikum sviktet dere på Bryn Terfel/Sissel Kyrkebø-konserten i går kveld?

- Ja, og jeg må bare innrømme at noe av skylda må vi ta på egen kappe. Vi burde ha solgt 3000 sitteplasser på forhånd og så solgt ståplasser «på døra» for en rimeligere penge. Nå tilbød vi bare én billettype til 600 kroner, folk fikk ikke vite om de da fikk sitteplass eller måtte stå, og vi måtte nøye oss med mellom 2500 og 3000 tilskuere i stedet for de om lag 4-5000 som vi hadde håpet på. Men konserten var flott, publikum begeistret og amfiet i Nygårdsparken er en praktfull arena, så vi har lyst til å gjenta forsøket der, sier en veldig sliten og veldig motivert festspilldirektør.  Han håper å utvide Festspillene med nok en dag neste år, og dermed komme opp i 16 dager.

Jon Fosse, Per Boye Hansen
Jon Fosse, Per Boye Hansen Vis mer