SKJELVER I BUKSEPRESSEN:  Det ser nå ut til at det republikanske etablissementets mareritt blir virkelighet. Fordi han ligger høyt på meningsmålingene vil Donald Trump kunne delta i den første tv-debatten for republikanske presidentkandidater. Foto: Keiko Hiromi / Polaris / NTB Scanpix
SKJELVER I BUKSEPRESSEN: Det ser nå ut til at det republikanske etablissementets mareritt blir virkelighet. Fordi han ligger høyt på meningsmålingene vil Donald Trump kunne delta i den første tv-debatten for republikanske presidentkandidater. Foto: Keiko Hiromi / Polaris / NTB ScanpixVis mer

Viljens Trump

Donald Trumps kandidatur koster ham dyrt. Hva vinner han?

Kommentar

Det ble antatt at dette var et bål som ville flamme ned like fort som det flammet opp. I juni braste forretningsmann og tv-kjendis Donald Trump inn i den amerikanske valgkampen da han lanserte seg selv som republikansk presidentkandidat. Siden har han herjet rundt som en løpsk brannbil. Han har skjelt ut motkandidater. Og han har sagt at innvandrerne som Mexico «sender» over grensen for det meste er forbrytere og voldtektsmenn.

Slik har Trump seilt til toppen av meningsmålinger i enkelte stater og gjort hodepinen til den republikanske nasjonale komiteen litt mer hamrende. Partiet er avhengig av å gjøre det bedre blant latinovelgere enn ved forrige valg. Komitéleder Reince Priebus har ringt Trump for å få ham til å tone ned språkbruken, uten at dét hadde synderlig effekt på en mann som kan finansiere kampanjen sin selv og ikke kan presses av murrende donorer.

Nå ser det ut som om et av Priebus’ mareritt blir virkelighet: At Trump skal klare å kare seg opp på scenen i den første republikanske debatten 6. august, og tvinge de andre kandidatene til å føre samtalen på andre premisser enn de ønsker. Vertskanalen Fox strammet sågar til på kravet sitt om at alle kandidater må redegjøre for privatøkonomien sin før de får være med, noe mange tok for gitt at forretningsmannen Trump ikke ville gjøre. Men papirarbeidet er nå levert, og takket være et skjema med vage alternativer, kan Trump fremdeles holde de presise tallene skjult - samtidig som den ledsagende pressemeldingen hans kunngjorde at han var verd mer enn ti milliarder dollar, skrevet i store bokstaver.

Meritterte politikere som ligger lavere på meningsmålingene har nå begynt å angripe ham, for å få albuet seg inn i lyskjeglen som synes å følge ham hvor enn han går. Samtidig spekuleres det stadig mer enn hva Trump egentlig vil. Han kan umulig vinne: Trump er mislikt av et flertall av sitt eget partis velgere. Uttalelsene hans har allerede kostet ham kontrakter med varemagasinet Macy’s og tv-kanalen NBC.

Men kanskje er dette kalkulerte tap for å sette en annen ambisjon ut i livet. Trump ofrer merkevarene sine for å bygge opp merkevaren som er han selv, som persona, maktfaktor og premissleverandør. Vantroen fra de politiske toppene og mediekommentatorene, som finner nok av hyperbol å gjøre narr av og faktafeil å peke på i Trumps personlige form for høyrepopulisme, som beskriver verden slik et segment av velgerne føler at den er uten å skjele for mye til fakta, er bra for ham. Det skaper blest, gjør ham tydeligere, og øker begeistringen hos dem som var begeistret fra før. Så blant de mange tesene som alltid blir testet i valgkamper, vil 2015 prøve ut en gammel: Om det er sant at all PR er god PR.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook