Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Vill vekst for Dagbladet

Øker mest på mobil.

FESTIVITAS: Dagbladets redaksjon feiret jubeltallene med kake under fredagens redaksjonsmøte. Foto: Jørn H.Moen
FESTIVITAS: Dagbladets redaksjon feiret jubeltallene med kake under fredagens redaksjonsmøte. Foto: Jørn H.Moen Vis mer

Dagbladet befester sin posisjon som den nest største nyhetsformidleren digitalt med ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Av nyhetsnettstedene er det Dagbladet som har størst økning på mobil. MBL-tallene viser at over én million personer leste Dagbladet på mobil hver dag i juli.

Samtidig viser interne målinger at Dagbladets sidevisninger på mobil har økt med 39 prosent hittil i år sammenliknet med samme periode i fjor. Dagbladets totale digitale vekst i sidevisninger ligger på 19 prosent.

I august hadde Dagbladet 42 prosent flere sidevisninger på mobil enn samme tid i fjor, og i slutten av juli passerte premiumtjenesten Dagbladet Pluss 90 000 abonnenter.

JUBELTALL: Mer enn én million personer leste Dagbladet på mobil hver dag i juli, ifølge tall fra MBL. Ansvarlig redaktør Alexandra Beverfjord under en tidligere feiring. Foto: Bjørn Langsem
JUBELTALL: Mer enn én million personer leste Dagbladet på mobil hver dag i juli, ifølge tall fra MBL. Ansvarlig redaktør Alexandra Beverfjord under en tidligere feiring. Foto: Bjørn Langsem Vis mer

- Fantastiske tall

Dagbladets nyhetsredaktør Frode Hansen er storfornøyd med den digitale utviklingen.

- Våre flinke folk gjør en fantastisk jobb. De siste månedene har vi hatt en kraftig digital vekst. Dette er fantastiske tall, men vi hviler ikke på laurbærene, sier han.

Nå er målet å vokse enda mer.

- Leserne forventer at vi hver eneste dag, 24 timer i døgnet, leverer en miks mellom harde nyheter, fordypning og tabloid underholdning.

Han peker på flere årsaker til veksten.

- Vi har styrket vår «breaking news»-dekning, og vi er ledende i dekningen av de store fellessakene. Tekst og levende bilder går hånd i hånd, og vi ser at flere og flere kommer til oss for å få siste nytt. Dagbladet leverer eksklusive egensaker av høy kvalitet, og vi ser at den totale miksen blir godt mottatt, sier Hansen, som lover videre satsing innenfor flere områder.

- Utfordrer og underholder

Den siste måneden har Dagbladet stått bak flere saker som har satt dagsorden, blant annet om den knusende dommen mot Norge i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD).

Under hele valgkampen sto Dagbladets valgbod på plassen foran Stortinget, med sendinger ledet av Oddvar Stenstrøm hver ukedag. Redaksjonssjef Hilde Schjerve er meget fornøyd med valgdekningen.

- Vi har hatt høy trafikk på alle plattformer i forbindelse med valget. Leserne og seerne forventer at vi leverer på store hendelser, sier hun.

Hun mener Dagbladets redaksjon har gjort en strålende jobb.

- I tillegg til siste nytt, må vi utfordre og underholde leserne. Vi må ha riktig stoffmiks hver eneste dag, og det betyr at vi prioriterer hardere enn før. I tillegg ser vi at bruk av de tabloide virkemidlene, som mer trøkk på forsiden, fungerer veldig bra, sier Schjerve.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling