Vill vest i beste «GTA»-ånd

Vi ser på «Red Dead Redemption».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| LONDON (Gamer.no): Rockstar Games er kjent for å være blant de aller største når det kommer til såkalte sandkassespill på grunn av deres suksess med den ikoniske Grand Theft Auto-serien. For en tid siden satte San Diego-avdelingen i gang med å utvikle en forholdsvis urelatert oppfølger til western-spillet Red Dead Revolver, i sandkassestil, og vi har opplevd en tidlig, men svært imponerende versjon.

Fritt og digertDet er ikke noen hemmelighet at sandkassesjangeren hviler på at en gigantisk og åpen spillverden tilbyr nok fleksibilitet til at spilleren makter å skape sin egen underholdning om det blir for kjedelig å følge hovedhistorien. Dette har utviklerne av Red Dead Redemption tatt til seg, og resultatet er en verden så dynamisk og åpen at jeg ikke kan komme på noe å sammenligne med annet enn omfattende rollespill som for eksempel Elder Scrolls-serien. For et enspilleractionspill er ikke det en rent lite flatterende sammenligning.

Gutta fra Rockstar gjorde det tidlig klart at den friheten de langstrakte landskapene og den tilsynelatende evige horisonten gir inntrykk av skal være genuin. Ser man en jordflekk skal det være mulig å få tilgang til den, og aller helst på din egen måte. Disse digre spillområdene er også uhyre levende, og rideturene mellom to byer skal visstnok aldri være helt like. Dette skal et rikt dyreliv, uavhengige og dynamiske hendelser som for eksempel haikere, landeveisrøvere og fengselsfugler på rømmen og et spekter av ulike måter å reise på sørge for.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.