DEBATT

Debatt: Oppdrett

Villaksen er trafikkonstabel

Det nye trafikklyssystemet vekker reaksjoner. Villaksfiskerne ser rødt og mener jeg er for snill.

TRAFIKKLYS: Fiskeriminister Per Sandberg mener han har funnet en god balanse med det nye trafikklyssystemet for oppdrettsnæringen. Foto: Audun Braastad / NTB Scanpix
TRAFIKKLYS: Fiskeriminister Per Sandberg mener han har funnet en god balanse med det nye trafikklyssystemet for oppdrettsnæringen. Foto: Audun Braastad / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Oppdretterne synes at jeg er altfor streng og ville gjerne sett mer grønt. Selv mener jeg vi har funnet en god balanse med det nye trafikklyssystemet. Vi skal fortsatt leve av og være ledende på laks, men veksten skal ta hensyn til miljøet.

I 2014 la regjeringen fram Havbruksmeldingen. Der presenterte vi trafikklyssystemet, som skal sikre miljømessig forsvarlig og forutsigbar vekst i oppdrettsnæringen.

Kysten er nå delt inn i 13 områder. Områdene får farge etter hvor mye lakselusa påvirker villaksen i området. I grønne områder kan produksjonen øke, i gule områder fryses produksjonen, mens i røde områder må produksjonen reduseres når systemet er i full drift i 2019. Og villaksen er trafikkonstabelen.

Da regjeringen skrudde på trafikklyset i slutten av oktober, ble åtte områder grønne, tre gule og to røde. Oppdrettsnæringen har ikke hatt god nok tid til å gjøre de nødvendige justeringene i områder hvor det er for mye lus på villaksen. Det er derfor den første nedjusteringen i røde områder først vil finne sted i 2019. Dette har det vært åpenhet om lenge.

I det nye trafikklyssystemet får ingen oppdrettere produsere mer laks hvis det ikke er liten eller ingen effekt av lakselus på villaksen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer