Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Villdyret våkner?

Skarpere Ibsen-bilde i ny dokumentarfilm.Ny norsk dokumentar setter et filmatisk punktum for Ibsen-året.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FILM: HAUGESUND (Dagbladet:) Var Henrik Ibsen en forsker som behandlet sine rollefigurer som laboratorierotter, trakk ned buksene på dem og sparket dem inn på scenen?

Påstanden kommer fra Nationaltheatrets nåværende sjef, Erik Stubø, og er en av mange i Alexander Wistings nye dokumentarfilm «Løven - Henrik Ibsen».

Billedsvakt

Billedmaterialet til denne 81 minutter lange filmen er naturlig nok begrenset. Det dreier seg om stillfoto, tegninger og malerier, historiske filmsnutter fra gateliv, nye dramatiseringer og intervjuer med vår tids Ibsen-eksperter av ulik bonitet. Dette prøver Alexander Wisting å veve sammen, ikke minst ved hjelp av egenkomponert musikk, til et portrett som fenger.

Frøydis Armand leser kommentarene, og her er så mye faktainformasjon at man av og til supplerer med tekst på bildene. Fridtjov Såheim spiller Ibsen i dramatiseringene, han er stort sett alene og snakker til en usynlig Suzannah eller til seg selv. Andre skikkelser opptrer bare som stiliserte figurer, f.eks. i dans. Lydkulissene er derimot naturalistiske, og bidrar til å gi materialet bevegelse.

Kald og sur

Godtfolks «bilde» av Ibsen er stort sett en liten, firkantet trestokk som spaserer på Karl Johan med hendene på ryggen og blikket mot uret på universitetet. Her utfylles det kraftig. Ikke minst er utvalget av intervjuobjekter med på å sette Ibsen-skikkelsen inn i diverse kontekster.

Dramatiker Jon Fosse kaller Ibsen en kald og mørk dikter, mens Knut Nærum omtaler ham som en sur gnom som sannsynligvis skrev tingene av seg. Ibsens tippoldebarn Nora Ibsen snakker om dikterens «uekte» sønn i Grimstad, mens utenriksminister Jonas Gahr Støre plasserer ham i forhold til norsk nasjonalisme rundt 1905. Skuespillere som Liv Ullmann, Pernilla August og Earle Hyman snakker om dybden i tekstene hans.

LØVEN: Fridtjov Såheim som Henrik Ibsen Foto: FILMWEB/SEG
LØVEN: Fridtjov Såheim som Henrik Ibsen Foto: FILMWEB/SEG Vis mer

Temperatur

Ofte trer ideologen Henrik Ibsen fram klarere enn dikteren. Hans intense tro på individets frihet og tilsvarende mistro mot staten går som en rød tråd gjennom hele dette Ibsen-portrettet. Han holdt ikke bare dommedag over seg selv, men også over kvinnene som talte imot kvinners stemmerett i Den Skandinaviske Forening, og det så sterkt at en grevinne besvimte pladask. Da han i 1862 ble sagt opp fra jobben ved teateret i Kristiania, forklarte han det med at «sparkende knehøner og mobbens bifall» druknet hans egen stemme. Til gjengjeld beskrev en ung Knut Hamsun sin aldrende dikterkollega som «hans farmasøytiske herlighet fra Skien». Det var med andre ord temperatur rundt Ibsen. Men har Wisting klart å vekke villdyret Ibsen? Var han en løve? Jo, kanskje.

Personen som framstår her er i alle fall mer fargerik enn det «offisielle» Ibsen-portrettet. En slik filmatisk avslutning på Ibsen-året er et interessant tilskudd til det materialet som nå er samlet og utgitt i DVD-bokser.

Men om det egner seg som helaftens kinofilm er mer tvilsomt.