Villdyret våkner

Vamp i Haugesund: Sikrere hjemmeseier får du ikke i Musikk-Norge.

Vi har også anmeldt Bjørn Eidsvågs turnéåpning.

KONSERT: En av Morrisseys fineste sanger, «Boxers», tar utgangspunkt i hvor sårbar man er foran et hjemmepublikum og smerten ved å ikke innfri deres forventninger.

At Vamp skulle vært noe annet enn uovervinnelige hjemme i Haugesund, ville derimot vært en stor overraskelse.

Hvis frykt og usikkerhet har tilhørt følelsesregisteret i forkant av gårsdagens turnéåpning hjemme i Haugesund overhodet, må det primært ha vært hos den nye vokalisten Paul Hansen.

Personalpolitikk

Da gongongen gikk på Byscenen i Haugesund i halvåttetiden i går kveld, så vi derfor Vamps administrerende direktør Øyvind Staveland bedrive personalpolitikk på sitt beste: den nye vokalisten må bygges opp og vises tillit, bare slik kan han oppnå publikums umiddelbare gunst. Så hvorfor ikke sende ham alene ut på scenen i åpningsnummeret?

Paul Hansen åpnet altså en hektisk konsertturné for Vamp alene på scenen i hjembyen, til overmål med en låt titulert «Amanda» fra den nye plata «St. Mandag». Det gikk så fint som det kunne gå, en mildt stivbeint og dresskledd nervøsitet til tross.

Og etterpå kom far sjøl og gamle og nye Vamp-musikere ut på scenen med faderlige, kameratslige og anerkjennende skulderklapp til den unge mannen de nettopp hadde kastet til ulvene.

GAMMELT OG UNGT: Vamp-sjef Øyvind Staveland (t.v.) viste sitt managersnitt da han sendte den nye vokalisten Paul Hansen alene ut på scenen i åpningsnummeret i går. Gitarist Torbjørn Økland til høyre, i bakgrunnen Odin Staveland og Birger Mistereggen. Foto: ERLING HÆGELAND
GAMMELT OG UNGT: Vamp-sjef Øyvind Staveland (t.v.) viste sitt managersnitt da han sendte den nye vokalisten Paul Hansen alene ut på scenen i åpningsnummeret i går. Gitarist Torbjørn Økland til høyre, i bakgrunnen Odin Staveland og Birger Mistereggen. Foto: ERLING HÆGELAND Vis mer

Hardtsparkende

Vamps nykomponerte besetning med Staveland junior Odin på trommer og tangenter, KORK-batterist Birger Misterengen og vokalist Hansen i tillegg til gamlegutta, gitarist Torbjørn Økland, bassist Carl Øyvind Apeland og sjefen sjøl, er et godt argument for at norske band bør etablere egne junioravdelinger.

Det er noe vitalt, hardtsparkende og ungdommelig energisk over Vamp nå. De har vært hardtsparkende og energiske før, men nå også på balladene og de mer lettbeinte poplåtene, ikke bare på de heseblesende folkrocknumrene.

Når Vamp gir balladene sine ekstra dybde og tyngde, når de får til litt ekstra fres på poplåtene, og tidvis trekker folkrocken sin til gråsoner som grenser opp mot så vel punk som tyngre rockuttrykk, så løfter de seg selv ut av det generiske norske voksenpopklimaet.

De veksler også mellom de tre låtarketypene med en i positiv forstand innstudert dynamikk og dramaturgi.

Nyvokalist Paul Hansen er klart best på balladene og poplåtene foreløpig, og må gjerne trene litt styrke for å kunne eksellere til fulle når det stormer som verst.

Uvøren sjarm

Etter drøyt halvannen time avslutter Vamp turnéstarttippekupongens aller sikreste hjemmeseier.

Villdyret våkner

De gjør det selvsikkert og i samlet flokk med den snart 15 år gamle «Vise om sorgen», en Kolbein Falkeid-tekst sunget a cappella i shantystil.

Tekstlinja «Men nå har forsikringen dekket all gjeld / Sing sailor oh» resonnerer slik den skal gjøre i disse økonomiske krisetider, men hele framføringen understreker også at Vamps suksess og langvarige grep om publikum i stor grad har handlet om pakke inn hverdagsvisdom, føleri og annen ullen voksenpoptematikk i en uvøren sjarm og fandenivoldskhet.

Slik sett er Vamp-laget anno 2008 like bra som før. Om ikke bedre.