Ville bruke veldedighet som pr-strategi

«Så kunne jeg liksom ha brent veldig for saken», skriver bergensartisten i en e-post.

(Dagbladet.no): Mediedekning kan være helt avgjørende ved en platelansering, og bergensartisten Håvard Lothe hadde åpenbart gjort seg opp en mening om hvordan han kunne havne i media i forbindelse med lanseringen av debutalbumet «Live in Concert».

I en e-post til sin PR-agent Nina Lauritzen i Head of Promotion lurer han på mulighetene for å gi bort inntektene fra en låt til veldedighet:

«Hva om jeg hadde gitt bort en av låtene mine på albumet. Hadde vi klart å utnytte det litt? For eksempel i en sånn reklamesnutt, eller i en annen sammenheng? Så kunne jeg liksom ha brent veldig for saken som jeg endte opp med å gi den til».

- Ektefølt

Problemet var at Lauritzen ved en feiltakelse videresendte mailen til redaksjonen i Bergens Tidende, som omtaler saken i dag.

Ifølge avisa diskuterer de to om det er mulig å utnytte Kirkens Bymisjon eller Redd Barna for å få PR.

«Om jeg hadde sittet på Fredag og oppfordret Radio-Norge til å playliste den fordi alle pengene gikk til for eksempel Kirkens Bymisjon eller noe annet, er de veldig kjipe om de ikke godtar det. Kunne kanskje fått en del media på det. Hva tror du?», skriver Lothe.

Ifølge biografien på artistens hjemmeside er Lothe opprinnelig fra Florø. Etter videregående dro han til LIPA-skolen i Liverpool, før han flyttet til Bergen og signerte kontrakt med Reel Noise Records.

FEILSENDT E-POST: I en intern e-post til sin PR-agent drøfter Håvard Lothe hvordan han kan få medieoppmerksomhet ved å gi bort en låt. Han beklager nå ordlyden i e-posten, som ble sendt til media ved en feil. Foto: PROMO
FEILSENDT E-POST: I en intern e-post til sin PR-agent drøfter Håvard Lothe hvordan han kan få medieoppmerksomhet ved å gi bort en låt. Han beklager nå ordlyden i e-posten, som ble sendt til media ved en feil. Foto: PROMO Vis mer

Overfor Bergens Tidende understreker artisten at han har et ektefølt engasjement for Kirkens Bymisjon og andre veldedige organisasjoner, men at man må være kreativ for å få omtale i media.

- Udramatisk

PR-agent Lauritzen beklager at e-posten feilaktig ble sendt ut til Bergens Tidende, men understreker at artistens intensjoner var gode og at de har ren samvittighet.

- Dette er en tabbe jeg aldri har gjort før i hele mitt liv, og jeg er veldig lei meg hvis jeg har satt Håvard i et dårlig lys. Jobben min er å skaffe artistene omtale, sier hun til Bergens Tidende, men legger samtidig til at hun gjerne skulle vært uten den omtalen Lothe får nå.

Informasjonssjef Per Frogner i Kirkens Bymisjon i Oslo sier til Dagbladet.no at det ikke er uvanlig at artister og andre kulturartister tenker som Lothe har gjort.

- Og det har vi forståelse for. Det er på en måte litt det samme som næringslivet gjør, når man innser at man kan ha felles nytte av en god sak. Det hender jo at også vi tenker på hvilke kunstnere det kunne vært bra å samarbeide med for å få mer oppmerksomhet og større inntekter, sier Frogner.

- Så denne e-posten utelukker ikke at dere vil samarbeide med artisten seinere?

- I utgangspunktet gjør det ikke det. Jeg har ikke vært i kontakt med artisten direkte, og kjenner ikke hans tanker. Men denne saken er relativt udramatisk. På generelt grunnlag kan jeg også si at vi har samarbeidet med artister som har startet opp på et mer kunnskapsløst nivå, men som får et stigende engasjement etter hvert, når de får mer kunnskap om det vi driver med.

Ville bruke veldedighet som pr-strategi

•  Dagbladet.no har ikke lykkes i å komme i kontakt med Håvard Lothe eller Nina Lauritzen i morges.

VIL IKKE KRITISERE: Per Frogner i Kirkens Bymisjon, som her hilser på Mette-Marit.