KINOENS SKREKK: Napster-grunnlegger og Facebook-investor Sean Parker har fått med seg et kobbel Hollywood-giganter på eiersiden i Screening Room, en tjeneste som vil tilby utleie av de ferskeste storfilmene samtidig med at de har kinopremiere. Foto. SCANPIX
KINOENS SKREKK: Napster-grunnlegger og Facebook-investor Sean Parker har fått med seg et kobbel Hollywood-giganter på eiersiden i Screening Room, en tjeneste som vil tilby utleie av de ferskeste storfilmene samtidig med at de har kinopremiere. Foto. SCANPIXVis mer

Ville du betalt 400 kroner stykket for å se de nyeste kinofilmene hjemme?

Napster-grunnleggerens nye idé er ikke akkurat «Spotify for film».

Kan en grisedyr leietjeneste for fersk kinofilm løse opp i filmbransjens anstrengte forhold til nettet - og samtidig lure oss vekk fra den kollektive magien i kinomørket?

Slik filmmarkedet er organisert i dag, går det gjerne tre måneder fra en film slippes på kino til den blir tilgjengelig for kjøp eller leie på nett. Det er en ordning som først og fremst beskytter kinoene og kinoeierne, skjønt mange vil nok mene at det også er et virkemiddel for å beskytte filmen som kunstart.

Film er jo, som kjent, best på kino.

Men om tidligere Napster-grunnlegger og Facebook-investor Sean Parker får det som han vil, kan denne grunnpillaren i dagens distribusjonssystem for film stå for fall. Som Dagbladet skrev fredag, vil Parker, sammen med Prem Akkaraju fra SFX Entertainment, dra i gang en leietjeneste som tilbyr nye storfilmer samtidig med at de slippes på kino.

Tjenesten skal hete Screening Room - som kanskje best kan oversettes med «visningskino», en slik sal der priviligerte bransjefolk og journalister ser film før den slippes til de brede massene.

Forretningsidéen er å la folk leie blodferske filmnyheter for 50 dollar stykket, eller omlag 415 kroner, for tilgang i 48 timer. Det er uhorvelig mye penger, men samtidig ikke mer enn en amerikansk familie betaler for kinobilletter, transport, parkering, godteri og brus til en kveld foran det store lerretet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prosjektet er fremdeles på idéstadiet, men ifølge bransjetidsskriftet Variety er studiogiganter som Universal, Fox og Sony seriøst interesserte.

Parker har også fått med seg noen av Hollywoods tyngste regissør- og produsentnavn, som Stephen Spielberg, Martin Scorsese, Peter Jackson, Ron Howard, Brian Grazer  og J.J. Abrams, på eiersiden.

Det veier tungt, og er et signal om at meget sterke krefter i filmbransjen ikke mener dagens ordning tjener deres og filmens interesser. Det hører ogsåemd til historien at andre regissørtungvektere , som James Cameron, Jon Landau og Christopher Nolan, har gått ut mot planene.

Bransjen er selvsagt livredd for at Parkers modell skal føre til mer piratkopierjng. Parker har en plan, men det er usikkert hvor vanntett den er. Kunder som vil bruke leietjenesten må bla opp for en egen dekoderboks til 150 dollar, som skal gjøre det umulig å piratkopiere flmene som leies. Man må anta at den gamle piratgründeren Parker har argumenter godt for systemets sikkerhet, ellers ville ikke Hollywoods tungvektere tatt i dette med ildtang. 

Den argeste motstanden mot Screening Room kommer fra den fortsatt mektige kinobransjen. Parker og kompani vil sukre pillen ved å tilby kinoleddet 20 dollar av hver filmleie, men kinoeierne hevder - trolig med rette - at dette ikke være på langt nær nok til å kompensere for bortfallet av inntekter når en vennegjeng eller en famile på fire ser film hjemme i stedet for å tilbringe kvelden på kino.

Jeg lurer likevel på om ikke kinobransjen undervurderer sin egen tiltrekningskraft.

Jeg har tidligere skrevet i denne spalten om hvordan film- og tv-industriens distribusjonsmodeller henger etter i den nettbaserte kulturøkonomien. Slik sett applauderer jeg Parkers modell.

Men om den mot alle odds skulle bli en realitet og komme til Norge, kjenner jeg mest på følelsen av at jeg mye heller ville legge 400 kroner i en stor kinoopplevelse på Colosseum 1 enn et par helt greie timer med rekorddyr leiefilm foran flatskjermen hjemme.